Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty pomiędzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąt nachylenia prostej zawierającej dany odcinek w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym do płaszczyzny zawierającej ścianę tego graniastosłupa,
oblicza miarę kąta nachylenia prostej zawierającej dany odcinek w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym do płaszczyzny zawierającej ścianę tego graniastosłupa,
wykorzystuje wiedzę z trygonometrii i planimetrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona,
rozmowa nauczająca,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Kąty pomiędzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o narysowanie na tablicy graniastosłupa prawidłowego czworokątnego i zaznaczenie kąta pomiędzy:
- przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy,
- przekątną graniastosłupa a płaszczyzną ściany bocznej,
- przekątną ściany bocznej a płaszczyzną podstawy.W przypadku pytań, nauczyciel wyjaśnia przykłady z sekcji „Przeczytaj” na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie dyskutują i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie.
Uczniowie, w parach, oglądają prezentację multimedialną oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod prezentacją. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi. Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie rozwiązań zadań na tablicy. Nauczyciel może zebrać prace pisemne niektórych par i ocenić.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zaznacza na tablicy w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym różne proste oraz płaszczyzny i pyta uczniów, gdzie znajduje się kąt pomiędzy nimi. Uczniowie zgłaszają się i udzielają odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Jeżeli nauczyciel postanowi nie stosować metody lekcji odwróconej, a omawiać teoretyczne zagadnienia podczas lekcji, sekcję prezentacja multimedialna oraz poleceń pod nim może wykorzystać jako zadanie domowe.
„Prezentację multimedialną” można również wykorzystać w realizacji lekcji „Graniastosłup prosty, wzajemne położenie ścian i krawędzi w graniastosłupie”.