Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartłomiej Cymbalista

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty pomiędzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje  w graniastosłupach  i  ostrosłupach  kąty  między  odcinkami  (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje kąt nachylenia prostej zawierającej dany odcinek w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym do płaszczyzny zawierającej ścianę tego graniastosłupa,

  • oblicza miarę kąta nachylenia prostej zawierającej dany odcinek w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym do płaszczyzny zawierającej ścianę tego graniastosłupa,

  • wykorzystuje wiedzę z trygonometrii i planimetrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona,

  • rozmowa nauczająca,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Kąty pomiędzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym”, wskazuje cele zajęć.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o narysowanie na tablicy graniastosłupa prawidłowego czworokątnego i zaznaczenie kąta pomiędzy:
    - przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy,
    - przekątną graniastosłupa a płaszczyzną ściany bocznej,
    - przekątną ściany bocznej a płaszczyzną podstawy.

  3. W przypadku pytań, nauczyciel wyjaśnia przykłady z sekcji „Przeczytaj” na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie dyskutują i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie.

  2. Uczniowie, w parach, oglądają prezentację multimedialną oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod prezentacją. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.

  3. Uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi. Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie rozwiązań zadań na tablicy. Nauczyciel może zebrać prace pisemne niektórych par i ocenić.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zaznacza na tablicy w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym różne proste oraz płaszczyzny i pyta uczniów, gdzie znajduje się kąt pomiędzy nimi. Uczniowie zgłaszają się i udzielają odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Jeżeli nauczyciel postanowi nie stosować metody lekcji odwróconej, a omawiać teoretyczne zagadnienia podczas lekcji, sekcję prezentacja multimedialna oraz poleceń pod nim może wykorzystać jako zadanie domowe.

„Prezentację multimedialną” można również wykorzystać w realizacji lekcji „Graniastosłup prosty, wzajemne położenie ścian i krawędzi w graniastosłupie”.