Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Warunkowanie instrumentalne i jego rodzaje
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz cechy charakterystyczne warunkowania instrumentalnego.
Opiszesz rodzaje warunkowania instrumentalnego.
Przedstawisz przykłady warunkowania instrumentalnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
rozmowa kierowana;
praca z filmem;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie:
– W jaki sposób można wpływać na zachowanie psa?
Uczniowie udzielają odpowiedzi, dzieląc się wiedzą i doświadczeniami na temat tresury psów. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią z sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu – każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”.
Praca z multimedium („Film”). Przed wyświetleniem filmu nauczyciel informuje uczniów, że treści filmu zostaną przez nich wykorzystane do ułożenia pytań quizowych. Następnie uczniowie zapoznają się z filmem zawartym w e‑materiale.
Praca z e‑materiałem. Uczniowie, pracując w parach, na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj” oraz informacji zawartych w filmie układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 (polegające na określeniu rodzaju bodźca w opisanym warunkowaniu) i ćwiczenie nr 8 (polegające na ocenie prawdziwości stwierdzenia: „Czas od podjęcia akcji do otrzymania nagrody lub kary ma duże znaczenie w kształtowaniu się nowych nawyków”) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie odpowiadają na pytania sformułowane na początku lekcji.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Film” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.