Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1SJvI3XqjqJW1
Ćwiczenie 1
Dopasuj odpowiednie definicje do podanych rodzajów bodźców. Bodziec bezwarunkowy Możliwe odpowiedzi: 1. Bodziec zewnętrzny, który domyślnie nie wywołuje żadnej reakcji organizmu., 2. Bodziec neutralny, który pod wpływem procesów uczenia się wywołuje reakcję organizmu, która nie podlega dziedziczeniu, 3. Wywołuje przyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 4. Wywołuje nieprzyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 5. Pierwotny, niewyuczony bodziec, który w naturalnych warunkach powoduje wystąpienie reakcji odruchowej w organizmie. Bodziec warunkowy Możliwe odpowiedzi: 1. Bodziec zewnętrzny, który domyślnie nie wywołuje żadnej reakcji organizmu., 2. Bodziec neutralny, który pod wpływem procesów uczenia się wywołuje reakcję organizmu, która nie podlega dziedziczeniu, 3. Wywołuje przyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 4. Wywołuje nieprzyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 5. Pierwotny, niewyuczony bodziec, który w naturalnych warunkach powoduje wystąpienie reakcji odruchowej w organizmie. Bodziec apetytywny Możliwe odpowiedzi: 1. Bodziec zewnętrzny, który domyślnie nie wywołuje żadnej reakcji organizmu., 2. Bodziec neutralny, który pod wpływem procesów uczenia się wywołuje reakcję organizmu, która nie podlega dziedziczeniu, 3. Wywołuje przyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 4. Wywołuje nieprzyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 5. Pierwotny, niewyuczony bodziec, który w naturalnych warunkach powoduje wystąpienie reakcji odruchowej w organizmie. Bodziec awersyjny Możliwe odpowiedzi: 1. Bodziec zewnętrzny, który domyślnie nie wywołuje żadnej reakcji organizmu., 2. Bodziec neutralny, który pod wpływem procesów uczenia się wywołuje reakcję organizmu, która nie podlega dziedziczeniu, 3. Wywołuje przyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 4. Wywołuje nieprzyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 5. Pierwotny, niewyuczony bodziec, który w naturalnych warunkach powoduje wystąpienie reakcji odruchowej w organizmie. Bodziec neutralny Możliwe odpowiedzi: 1. Bodziec zewnętrzny, który domyślnie nie wywołuje żadnej reakcji organizmu., 2. Bodziec neutralny, który pod wpływem procesów uczenia się wywołuje reakcję organizmu, która nie podlega dziedziczeniu, 3. Wywołuje przyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 4. Wywołuje nieprzyjemne doznania (fizyczne lub psychiczne) u danego osobnika., 5. Pierwotny, niewyuczony bodziec, który w naturalnych warunkach powoduje wystąpienie reakcji odruchowej w organizmie.
RE9aQXnRHB5tg1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wybierając odpowiednie sformułowania spośród podanych propozycji. Warunkowanie to proces nabywania nowych odruchów warunkowychodruchów neutralnych, będący jednym z mechanizmów uczenia się zwierząt. Aby było ono możliwe niezbędny jest bodziec neuralnynapęd, czyli wzbudzenie ośrodkowegoobwodowego układu nerwowego ukierunkowane na zaspokojenie określonejignorowane zbędnej potrzeby biologicznej organizmu. Wyróżniamy dwa główne typy warunkowania – klasyczne oraz instrumentalnespecyficzne. Warunkowanie klasyczne jest to wytwarzanie bezwarunkowej reakcji organizmu na dany bodziec. Przykładem może być ślinienie się psa podczas jedzenia pasztetuślinienie się psa na dźwięk dzwonka. Drugi typ warunkowania jest bardziej skomplikowany, lecz pozwala zwierzętom na nabywanie złożonych umiejętności i wymaga ich aktywnegobiernego udziału – jego istotą jest wykonanie przez organizm określonej czynności w celu uzyskania korzyści. Istnieje wiele różnych typów tego warunkowania, jednak niezależnie od użytej metody końcowym procesem jest wyuczenie nowej reakcjiwyształcenie systemu nagrody i kary.
R1SjOeTGXeh0h21
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj podane przykłady do grupy czynników wzmacniających lub czynników karzących. Czynnik wzmacniający Możliwe odpowiedzi: 1. Aktywne unikanie przez chomika pola w klatce, którego nadepnięcie powoduje schowania się miski ze smakołykami., 2. Otrzymanie mandatu w komunikacji miejskiej za jazdę bez ważnego biletu., 3. Czasowa izolacja szczeniaka w osobnym pokoju za gryzienie i niszczenie sprzętu domowego., 4. Zaprzestanie zabawy z kotem i nieprzyznanie mu smakołyków po podrapaniu ręki właściciela., 5. Naciśnięcie dźwigni przez szczura w celu usunięcia nieprzyjemnego doznania w klatce podłączonej do prądu niskiego napięcia., 6. Wykonywanie skoków przez przeszkodę przez konia, za które otrzymuje pochwałę od opiekuna., 7. Stukanie dziobem przez papugę w pola określonego koloru, za które otrzymuje ziarna karmy., 8. Zabranie przez policję prawa jazdy osobie prowadzącej pojazd pod wpływem alkoholu. Czynnik karzący Możliwe odpowiedzi: 1. Aktywne unikanie przez chomika pola w klatce, którego nadepnięcie powoduje schowania się miski ze smakołykami., 2. Otrzymanie mandatu w komunikacji miejskiej za jazdę bez ważnego biletu., 3. Czasowa izolacja szczeniaka w osobnym pokoju za gryzienie i niszczenie sprzętu domowego., 4. Zaprzestanie zabawy z kotem i nieprzyznanie mu smakołyków po podrapaniu ręki właściciela., 5. Naciśnięcie dźwigni przez szczura w celu usunięcia nieprzyjemnego doznania w klatce podłączonej do prądu niskiego napięcia., 6. Wykonywanie skoków przez przeszkodę przez konia, za które otrzymuje pochwałę od opiekuna., 7. Stukanie dziobem przez papugę w pola określonego koloru, za które otrzymuje ziarna karmy., 8. Zabranie przez policję prawa jazdy osobie prowadzącej pojazd pod wpływem alkoholu.
RfrSpxXmkXdon2
Ćwiczenie 4
Spośród podanych poniżej wybierz wszystkie sformułowania prawidłowo określające wzmocnienie. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest synonimem nagradzania., 2. Może być indukowane przez bodziec apetytywny lub awersyjny., 3. Może być indukowane jedynie bodźcem apetytywnym., 4. Powoduje, że dana reakcja będzie występować w przyszłości częściej niż do tej pory., 5. Jest jedyną metodą warunkowania prowadzącą do wyuczenia nowej reakcji., 6. Pozwala na usunięcie pozytywnego bodźca po niepożądanym zachowaniu., 7. Wzmocnienie negatywne może przejawiać się ucieczką od szkodliwego bodźca lub jego aktywnym unikaniem.
R17Py8XdfX2s82
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe (P), czy fałszywe (F).. Karaniem negatywnym nazwiemy proces wręczenia przez policję mandatu osobie przekraczającej limit dozwolonej szybkości na drodze.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Wśród wzmocnień istnieje wzmocnienie negatywne i pozytywne, karanie natomiast zawsze jest negatywne.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Najskuteczniejszym sposobem wywołania odruchu warunkowego jest stosowanie częstych kar.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Stosowanie kar nie powinno być podstawą uczenia w życiu codziennym, gdyż negatywnie wpływa na jednostkę, podnosząc jej poziom stresu i lęku.. Możliwe odpowiedzi: P, F
RS3Vct2MsTdsk2
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Szczególnie interesująca prawidłowość z punktu widzenia zastosowań warunkowania instrumentalnego w praktyce odnosi się do regularności stosowania wzmocnień. Jeżeli po każdym określonym zachowaniu będzie podawana nagroda, wówczas mamy do czynienia ze wzmocnieniem regularnym. Jeżeli jednak nagroda nie zawsze pojawia się po danym zachowaniu, a raczej jest stosowana sporadycznie, czyli czasem wzmacnia się daną reakcję, a czasem nie, wówczas mówi się o wzmacnianiu nieregularnym. Wiele laboratoryjnych badań nad uczeniem się zwierząt i ludzi pokazało, że reakcje wyuczone podczas wzmacniania regularnego wygasają szybko, gdy zabraknie nagrody. Natomiast reakcje wyuczone przy wzmacnianiu nieregularnym nie wygasają długo po zaprzestaniu stosowania wzmocnienia. Organizm w takiej sytuacji jest znacznie bardziej odporny na wygaszanie i trzeba zastosować więcej prób bez wzmocnienia, aby odzwyczaić go od danego zachowania.

Indeks dolny Źródło: Andrzej Falkowski, Tadeusz Tyszka, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001, s. 35. Indeks dolny koniec

R8HucPRi2ZJIY
Na podstawie przedstawionego tekstu oraz własnej wiedzy określ, jakie bodźce stosowane są w opisanym powyżej warunkowaniu nieregularnym. Podaj dwa i uzasadnij celowość każdego z nich. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Głodne zwierzę nakierowuje swoją aktywność na zdobycie pokarmu, a intensywność głodu wpływa na jego skłonność do podjęcia ryzyka lub włożenia wysiłku w zdobycie pożywienia. Kluczowym elementem procesów motywacyjnych jest zdolność porównania mniejszych, natychmiastowych nagród z większymi i odsuniętymi w czasie. Mechanizmy motywacji w jaskrawy sposób odsłaniane są przez choroby związane z zachowaniami kompulsywnymi lub impulsywnymi. Na przykład substancje uzależniające mogą zaburzyć zdolność kontroli zachowania i spowodować nakierowanie całego wysiłku na ich pozyskiwanie i przyjmowanie, pomimo pełnej świadomości negatywnych konsekwencji.

Indeks dolny Źródło: Jan Rodriguez‑Parkitna, Przemysław Cieślak, Kamila Łopata, Magdalena Zygmunt, Neuronalne mechanizmy motywacji, „Wszechświat” 2014, t. 115, nr 1–3. s. 40–44. Indeks dolny koniec

R1R9dorNtE5w8
Na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu oceń prawdziwość stwierdzenia: „Czas od podjęcia akcji do otrzymania nagrody lub kary ma duże znaczenie w kształtowaniu się nowych nawyków”. Odpowiedź uzasadnij, podając jeden przykład. (Uzupełnij).