Dla nauczyciela
Autor: Hanna Mąka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcja potęgowa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje wzór funkcji potęgowej o podanym wykładniku,
określa dziedzinę i zbiór wartości wybranych funkcji potęgowych,
oblicza wartość funkcji potęgowej dla podanego argumentu,
wyznacza argument, dla którego funkcja potęgowa przyjmuje podaną wartość,
uzasadnia/sprawdza prawdziwość równości lub nierówności dotyczących wartości funkcji potęgowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula;
technika świateł drogowych;
technika niedokończonych zdań;
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach;
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
kolorowe kartki lub metodniki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją przypominają sobie zasady działań na potęgach o wykładnikach rzeczywistych. Można im polecić materiały pomocnicze.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Funkcja potęgowa”, wskazuje cel zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu lub sam je przedstawia ( formułuje je w „języku uczniów” na podstawie celów operacyjnych)
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach zastanowili się, jak będzie wyglądał wzór funkcji potęgowej, mogą podać konkretne przykłady wzorów.
Nauczyciel zbiera propozycje uczniów, np. losując uczniów do odpowiedzi. Wspólnie z uczniami ustala definicję funkcji potęgowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z informacjami podanymi w sekcji Przeczytaj. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania dla sąsiedniej pary. Na kartkach zapisują 3‑4 pytania dotyczących przeczytanego materiału (pytania dotyczą tego, co budzi ich wątpliwości). Następnie sąsiednie pary wymieniają się nawzajem kartkami z pytaniami i przygotowują odpowiedzi (ustnie, a w razie potrzeby pisemnie) . Pary tworzą „czwórki” i nawzajem odpowiadają na pytania. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, zadaje pytania o to, czy w grupach pojawiły się pytania, na które nie znaleziono odpowiedzi.
Nauczyciel monitoruje realizację celu lekcji poprzez odniesienie się do konkretnych kryteriów sukcesu. Warto w tym miejscu odnieść konkretne kryteria sukcesu/ umiejętności do analizowanych przykładów. Przykładowe pytanie: jaką umiejętność kształtujemy w przykładzie 4?
Uczniowie pracując w parach (wskazane inne pary niż w pkt 1) analizują materiał przedstawiony w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Nauczyciel monitoruje poziom zrozumienia i wykonania poleceń 1‑3. Może w tym celu wykorzystać technikę świateł drogowych. (Kartki z trzema kolorami: zielony – rozumiem, żółty – mam wątpliwości, czerwone – nic nie rozumiem). Wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które zgłaszają uczniowie.
Uczniowie wykonują grupach 4- osobowych zad 5, 6, 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel monitoruje poprawność wykonanych zadań, wyjaśnia wątpliwości, omawia je wraz z uczniami. W razie potrzeby przerywa pracę grup i na forum klasy wyjaśnia wątpliwości. Nauczyciel wykorzystuje światła drogowe („Metodniki”) do monitorowania pracy w grupach: zielone – skończyliśmy, żółte – pracujemy, czerwone – potrzebujemy pomocy. Grupie, która skończy wcześniej pracę - poleca rozwiązanie zadania 7
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel odnosi przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Prosi uczniów o dokończenie w rundzie bez przymusu jednego ze zdań:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/am się …
Na dzisiejszej lekcji trudne było …
Na dzisiejszej lekcji zaskoczyło mnie …
Zadanie pracy domowej.
Praca domowa:
Ćwiczenia 1‑4, 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać materiały z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do pracy metodą lekcji odwróconej. Uczniowie przypominają sobie zasady działań na potęgach o wykładnikach rzeczywistych, analizują przykłady i wykonują polecenia w domu. Na lekcji pracują w parach i zadają pytania do sekcji Przeczytaj (pkt nr 1 scenariusza), a następnie w parach lub grupach rozwiązują zadania z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel monitoruje pracę grup, zwraca uwagę na świadome uczenie się, czyli monitorowanie realizacji celu lekcji i kryteriów sukcesu. Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać w lekcjach poświęconym obliczaniom wartości wyrażeń algebraicznych.