Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Leukoplasty – plastydy zapasowe

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia budowę leukoplastów;

  • wyjaśnia związek budowy z funkcją leukoplastów;

  • rozpoznaje na schemacie rodzaje amyloplastów;

  • przeprowadza obserwacje mikroskopowe leukoplastów;

  • wykonuje rysunek leukoplastów spod mikroskopu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • IBSE;

  • nauczanie hybrydowe;

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • skrzynka odkryć;

  • ćwiczenia mikroskopowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • materiał roślinny w „skrzynce odkryć”:

    • bulwa ziemniaka,

    • banan,

    • nasiona fasoli,

    • nasiona bobu,

    • nasiona słonecznika,

    • awokado.

Przed lekcją:

  1. Przed planowaną lekcją nauczyciel przygotowuje trzy stanowiska pracy. Na każdym umieszcza „skrzynkę odkryć”, w której znajdują się:

  • stanowisko 1 – bulwa ziemniaka, banan;

  • stanowisko 2 – nasiona fasoli, nasiona bobu;

  • stanowisko 3 – nasiona słonecznika, awokado.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego badacze wiążą wzrost roślin z amyloplastami. Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy i wyjaśnia uczniom zasady pracy: w „skrzynkach odkryć” znajduje się materiał roślinny; zadaniem uczniów jest określenie, jaki rodzaj leukoplastów występuje w poszczególnych okazach, oraz przygotowanie informacji na temat zidentyfikowanego typu leukoplastów. Prowadzący lekcję wyznacza czas pracy przy każdym stanowisku (5 min).

  3. Każda z grup podchodzi do wyznaczonego stanowiska pracy i z przygotowanej skrzynki wyjmuje materiał roślinny. Dokonuje jego obserwacji. Następnie, korzystając z e‑materiału, uczniowie wspólnie przygotowują informacje dotyczące właściwego rodzaju leukoplastów.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przechodzą na kolejne stanowiska i przygotowują kolejne informacje.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Uczniowie prezentują przygotowane informacje, uzupełniają braki, korygują błędy.

  6. Uczniowie indywidualnie przeprowadzają obserwację mikroskopową zgodnie z instrukcją do wirtualnego laboratorium: Obserwacja amyloplastów w bulwie ziemniaka z użyciem płynu Lugola, Obserwacja amyloplastów w miąższu banana z użyciem płynu Lugola, Obserwacja amyloplastów kukurydzy z użyciem płynu Lugola. Dokumentują obserwację za pomocą rysunku biologicznego i zapisują stopień powiększenia mikroskopu (zob. materiały pomocnicze). Odnotowują swoje spostrzeżenia i wnioski. Nauczyciel ocenia ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie, nawiązując do początku lekcji: „Dlaczego zdaniem naukowców wzrost roślin w kosmosie jest uzależniony od amyloplastów?”. Wskazany uczeń udziela odpowiedzi, uzasadniając ją.

Materiały pomocnicze:

R1LYZLpRHNHkc

Zał. 1. Karta pracy.
Plik DOCX o rozmiarze 13.54 KB w języku polskim

Praca domowa

Wykonaj ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium:

Wirtualne laboratorium może również zostać wykorzystane podczas lekcji dotyczącej różnorodności budowy i funkcji plastydów lub materiałów zapasowych gromadzonych w komórkach.