Spośród podanych niżej cech wybierz te, które są wspólne dla chloroplastów i leukoplastów. Możliwe odpowiedzi: 1. słabo rozwinięty system błon wewnętrznych, 2. otoczone są podwójną błoną białkowo-lipidową, 3. brak barwników fotosyntetycznych, 4. powstawanie z proplastydów, 5. obecność skrobi w stromie, 6. powstawanie w warunkach braku światła
RiDBjJdgif1Vp1
Ćwiczenie 2
Rośliny strączkowe, np. fasola i bób, są cenionym składnikiem naszej diety, m.in. z powodu: Możliwe odpowiedzi: 1. dużej zawartości tłuszczów zgromadzonych w etioplastach., 2. dużej zawartości związków azotowych pobieranych od bakterii korzeniowych., 3. dużej zawartości białka zgromadzonego w proteinoplastach komórek nasion., 4. niskiej zawartości cukrów w komórkach nasion.
R73fCIwhVNzHX1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj rodzaj leukoplastów do miejsca występowania. Proteinoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Amyloplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Elajoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika
Przyporządkuj rodzaj leukoplastów do miejsca występowania. Proteinoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Amyloplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Elajoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika
Rbu2m6L2ABSFW1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących amyloplastów.. W amyloplastach jest syntetyzowana skrobia zapasowa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarna skrobi powstają w amyloplastach, przez odkładanie się kolejnych warstw tego cukru wokół centrów skrobiotwórczych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarno skrobi może całkowicie wypełnić wnętrze amyloplastu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stromie amyloplastu magazynowane są ziarna skrobi asymilacyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących amyloplastów.. W amyloplastach jest syntetyzowana skrobia zapasowa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarna skrobi powstają w amyloplastach, przez odkładanie się kolejnych warstw tego cukru wokół centrów skrobiotwórczych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarno skrobi może całkowicie wypełnić wnętrze amyloplastu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stromie amyloplastu magazynowane są ziarna skrobi asymilacyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Elajoplasty są rodzajem leukoplastów, które występują w komórkach niektórych roślin, np. w nasionach rzepaku i słonecznika. Cechą charakterystyczną elajoplastów jest gromadzenie kropel tłuszczu. Wykaż związek między funkcją elajoplastów a ich lokalizacją w roślinie. (Uzupełnij).
Zastanów się, jaka jest rola tłuszczów.
Elajoplasty występujące w nasionach roślin oleistych gromadzą tłuszcze jako materiał zapasowy potrzebny do wykiełkowania i wzrostu młodej rośliny, zanim wykształci ona liście i będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie na energię dzięki fotosyntezie.
Informacja do ćwiczeń nr 7 i 8
W komórkach czapeczki korzenia obecne są amyloplasty, zawierające ziarna skrobi, tzw. statolity. Mają one zdolność do przemieszczania się zgodnie z kierunkiem grawitacji. W ten sposób przekazują informację komórkom korzenia i wyznaczają kierunek jego wzrostu.
21
Ćwiczenie 7
R17jewGPyAAWd
Wyjaśnij, jak usunięcie czapeczki wpłynie na zdolność reakcji korzenia na bodziec grawitacyjny. (Uzupełnij).
Zastanów się:
Na czym polega reakcja korzenia na siłę grawitacji?
Jaki jest kierunek działania siły grawitacji?
Jaki jest kierunek wzrostu korzenia?
Jaką rolę odgrywają amyloplasty obecne w komórkach czapeczki?
Usunięcie czapeczki spowoduje, że korzeń nie będzie zdolny do reakcji na bodziec grawitacyjny, ale wciąż będzie mógł wzrastać.
31
Ćwiczenie 8
RigfkCzdxNHBO
Wyjaśnij związek budowy czapeczki stożka wzrostu korzenia z jej funkcją związaną z odbiorem bodźca, jakim jest siła grawitacji. (Uzupełnij).
W komórkach czapeczki znajdują się ziarna skrobi – statolity.
Jak ziarna skrobi reagują na kierunek działania siły grawitacji?
W wyspecjalizowanych komórkach czapeczki korzenia (statocytach) znajdują się amyloplasty z ziarnami skrobi, nazywane statolitami, które przemieszczają się zgodnie z kierunkiem działania sił grawitacji. W ten sposób oddziałują mechanicznie na cytoszkielet aktynowy obecny w cytoplazmie komórek, zmieniając ułożenie filamentów i wpływając na transport auksyny. Nagromadzenie tego fitohormonu po jednej stronie korzenia zahamowuje wzrost tej części, ukierunkowując wzrost korzenia zgodnie z działaniem siły grawitacji.