RSCQQUj50OO7o 1
Ćwiczenie 1
Spośród podanych niżej cech wybierz te, które są wspólne dla chloroplastów i leukoplastów. Możliwe odpowiedzi: 1. słabo rozwinięty system błon wewnętrznych, 2. otoczone są podwójną błoną białkowo-lipidową, 3. brak barwników fotosyntetycznych, 4. powstawanie z proplastydów, 5. obecność skrobi w stromie, 6. powstawanie w warunkach braku światła
RiDBjJdgif1Vp 1
Ćwiczenie 2
Rośliny strączkowe, np. fasola i bób, są cenionym składnikiem naszej diety, m.in. z powodu: Możliwe odpowiedzi: 1. dużej zawartości tłuszczów zgromadzonych w etioplastach., 2. dużej zawartości związków azotowych pobieranych od bakterii korzeniowych., 3. dużej zawartości białka zgromadzonego w proteinoplastach komórek nasion., 4. niskiej zawartości cukrów w komórkach nasion.
R73fCIwhVNzHX 1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj rodzaj leukoplastów do miejsca występowania. Proteinoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Amyloplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Elajoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika
Przyporządkuj rodzaj leukoplastów do miejsca występowania. Proteinoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Amyloplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika Elajoplasty Możliwe odpowiedzi: 1. nasiona fasoli, 2. ziarna pszenicy, 3. bulwa ziemniaka, 4. nasiona ryżu, 5. liście spichrzowe cebuli, 6. nasiona słonecznika
Rbu2m6L2ABSFW 1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących amyloplastów.. W amyloplastach jest syntetyzowana skrobia zapasowa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarna skrobi powstają w amyloplastach, przez odkładanie się kolejnych warstw tego cukru wokół centrów skrobiotwórczych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarno skrobi może całkowicie wypełnić wnętrze amyloplastu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stromie amyloplastu magazynowane są ziarna skrobi asymilacyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących amyloplastów.. W amyloplastach jest syntetyzowana skrobia zapasowa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarna skrobi powstają w amyloplastach, przez odkładanie się kolejnych warstw tego cukru wokół centrów skrobiotwórczych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziarno skrobi może całkowicie wypełnić wnętrze amyloplastu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stromie amyloplastu magazynowane są ziarna skrobi asymilacyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RPVyvaI5CIrA1 2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. Obecne w komórkach miękiszu spichrzowego bulwy ziemniaka 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola można wykryć za pomocą 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola, w którego obecności 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola barwi się na kolor 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola.
Uzupełnij tekst. Obecne w komórkach miękiszu spichrzowego bulwy ziemniaka 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola można wykryć za pomocą 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola, w którego obecności 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola barwi się na kolor 1. odczynnika Sudan II, 2. skrobia, 3. glukoza, 4. proteoplasty, 5. czerwony, 6. białko, 7. papierka lakmusowego, 8. zielony, 9. elajoplasty, 10. amyloplasty, 11. granatowoniebieski, 12. płynu Lugola.
2 1
Ćwiczenie 6
RRVH3mpoSaxdj Elajoplasty są rodzajem leukoplastów, które występują w komórkach niektórych roślin, np. w nasionach rzepaku i słonecznika. Cechą charakterystyczną elajoplastów jest gromadzenie kropel tłuszczu. Wykaż związek między funkcją elajoplastów a ich lokalizacją w roślinie. (Uzupełnij).
Wskazówki i klucze odpowiedzi Pokaż podpowiedź Zastanów się, jaka jest rola tłuszczów.
Pokaż odpowiedź Elajoplasty występujące w nasionach roślin oleistych gromadzą tłuszcze jako materiał zapasowy potrzebny do wykiełkowania i wzrostu młodej rośliny, zanim wykształci ona liście i będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie na energię dzięki fotosyntezie.
Informacja do ćwiczeń nr 7 i 8
W komórkach czapeczki korzenia obecne są amyloplasty, zawierające ziarna skrobi, tzw. statolity. Mają one zdolność do przemieszczania się zgodnie z kierunkiem grawitacji. W ten sposób przekazują informację komórkom korzenia i wyznaczają kierunek jego wzrostu.
2 1
Ćwiczenie 7
R17jewGPyAAWd Wyjaśnij, jak usunięcie czapeczki wpłynie na zdolność reakcji korzenia na bodziec grawitacyjny. (Uzupełnij).
Wskazówki i klucze odpowiedzi Pokaż podpowiedź Zastanów się:
Na czym polega reakcja korzenia na siłę grawitacji?
Jaki jest kierunek działania siły grawitacji?
Jaki jest kierunek wzrostu korzenia?
Jaką rolę odgrywają amyloplasty obecne w komórkach czapeczki?
Pokaż odpowiedź Usunięcie czapeczki spowoduje, że korzeń nie będzie zdolny do reakcji na bodziec grawitacyjny, ale wciąż będzie mógł wzrastać.
3 1
Ćwiczenie 8
RigfkCzdxNHBO Wyjaśnij związek budowy czapeczki stożka wzrostu korzenia z jej funkcją związaną z odbiorem bodźca, jakim jest siła grawitacji. (Uzupełnij).
Wskazówki i klucze odpowiedzi Pokaż podpowiedź Pokaż odpowiedź W wyspecjalizowanych komórkach czapeczki korzenia (statocytach) znajdują się amyloplasty z ziarnami skrobi, nazywane statolitami, które przemieszczają się zgodnie z kierunkiem działania sił grawitacji. W ten sposób oddziałują mechanicznie na cytoszkielet aktynowy obecny w cytoplazmie komórek, zmieniając ułożenie filamentów i wpływając na transport auksyny. Nagromadzenie tego fitohormonu po jednej stronie korzenia zahamowuje wzrost tej części, ukierunkowując wzrost korzenia zgodnie z działaniem siły grawitacji.