Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak posługiwać się współrzędnymi wektora?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zrozumie czym są wektory.

  2. Uczeń pozna różnice między iloczynem wektorowym a iloczynem skalarnym.

  3. Uczeń pozna definicje iloczynu wektorowego.

  4. Uczeń pozna właściwości iloczynu wektorowego.

  5. Uczeń przeanalizuje przykład wyznaczania iloczynu wektorowego.

Strategie i metody
nauczania:

– blended‑learning,
– nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

– film samouczek,
– praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

– komputer z rzutnikiem,
– kartka w kratkę,
– linijka,
– długopis.

Materiały pomocnicze:

Zadania podobne do tych z Zestawu ćwiczeń, o zróżnicowanym stopniu trudności, przygotowane przez nauczyciela do podyktowania uczniom.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie wiedzy ucznia: Czy uczeń słyszał już o wektorach, czy wie, czym są wektory (może zetknął się z tym pojęciem na matematyce?).
Przeczytanie i omówienie „Wprowadzenia”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają blok tekstowy. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania do tekstu. Sprawdza, czy uczniowie potrafią zastosować regułę śruby prawoskrętnej, prosząc kilku uczniów o określenie zwrotu przykładowych wektorów będących wynikiem iloczynu wektorowego.
Następnie uczniowie oglądają „Samouczek”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z samouczkiem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub samouczka.
Nauczyciel udziela dokładniejszych informacji na temat wielkości fizycznych opisanych w samouczku.
Na koniec tej fazy, uczniowie rozwiązują zadania z Zestawu ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy, w których omawiają rozwiązania zadań. Wspólnie zastanawiają się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdzi, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określi, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wybiera trzy zadania spośród przygotowanych przez siebie, analogiczne do tych, które uczniowie wskazali jako najtrudniejsze. Te poleca do rozwiązania w domu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane jako wstęp do lekcji lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w konspekcie.