Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: (Nie)Codzienne zachwyty Mirona B. – o cechach poezji Białoszewskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
37) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Marcin Świetlicki, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określi, które elementy życiorysu Mirona Białoszewskiego miały największy wpływ na jego twórczość;

  • rozpozna cechy charakterystyczne poezji lingwistycznej;

  • podda analizie i interpretacji wybrane utwory Mirona Białoszewskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie na podstawie dostępnych źródeł oraz sekcji „Przeczytaj” z e‑materiału zapoznają się z biografią Mirona Białoszewskiego. Zastanawiają się, które elementy życiorysu Mirona Białoszewskiego miały największy wpływ na jego twórczość.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie rozpoczynają zajęcia od dyskusji na temat tego, które elementy życiorysu Mirona Białoszewskiego miały największy wpływ na jego twórczość. Następnie rozwiązują krzyżówkę.

RhnupteL3S7WZ1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nazwa ulicy, na którą przeprowadził się Miron Białoszewski, aby zamieszkać w wielkim bloku., 2. Nazwa przyrządu służącego do przecedzania, 3. Nazwa ustroju, w którym żył Miron Białoszewski., 4. Drugi człon nazwy pokolenia, z którego genetycznie pochodził Miron Białoszewski, 5. Typ poezji, którą uprawiał Miron Białoszewski, 6. Nazwa ulicy, na której działał pierwszy prywatny teatr Mirona Białoszewskiego.
RNgeg5TLH9Ex41
Hasło (Uzupełnij) Wyjaśnienie (Uzupełnij).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wierszami M. Białoszewskiego zamieszczonymi w e‑materiale. Nauczyciel prosi o wypisanie nowych wyrazów, z którymi dotąd jeszcze się nie spotkali. Chętna osoba przypomina definicję neologizmu – wyrazy, które nie wchodzą do powszechnego użycia, są jednorazowym, oryginalnym tworem wyobraźni poety, powołanym do życia w określonym celu, np. dla żartu.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, zostają wybrani liderzy zespołów, którzy po zakończonej pracy przedstawią rozwiązania. Uczniowie będą tworzyć słowniczek znaczeń wyrazów z wiersza Szare eminencje zachwytu oraz dokonywać analizy i interpretacji utworu (ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”).
    Prace są omawiane na forum klasy, a wnioski zapisane do zeszytu.

  3. Nauczyciel odtwarza film z wykładem dr. Skurtysa. Uczniowie w parach notują cechy charakterystyczne twórczości poetyckiej Mirona Białoszewskiego. Następnie wyjaśniają, co to znaczy, że Białoszewski jest „poetą codzienności”.

Faza podsumowująca:

  1. W rozmowie podsumowującej nauczyciel zadaje pytania:
    - Na czym polega oryginalność poezji Mirona Białoszewskiego?
    - Czym jest poezja lingwistyczna?
    - Czy wiersze Mirona Białoszewskiego są łatwe czy trudne do zrozumienia?
    Uczniowie odpowiadają swobodnie, odnosząc się do tekstów poznanych w trakcie lekcji.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 10 z e‑materiału: O blokowiskach pisał nie tylko Miron Białoszewski. Na podstawie tekstów z e‑materiału uzupełnij tabelę, łącząc fragmenty z właściwymi określeniami.

Materiały pomocnicze:

  • Miron Białoszewski, Finezje literackie, 2/5, O zabawach językowych u Białoszewskiego, Ninateka.

  • Tomasz Kunz, „Ja: pole do przepisu”. Miron Białoszewski, czyli literatura jako forma istnienia, Teksty Drugie 2006/5.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.