Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Estetyka Romana Ingardena
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
uczestniczy w klasowej dyskusji na temat sposobu istnienia dzieł sztuki, wartości oraz przeżyć estetycznych
wyjaśnia różnice pomiędzy wartościami estetycznymi i artystycznymi w koncepcji Ingardena;
przedstawia koncepcję schematyczności dzieła i jego konkretyzacji;
analizuje wartości artystyczne i estetyczne w obrazie Marca Chagalla Czerwony i czarny świat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Estetyka Romana Ingardena” ze wskazaniem na znajdujący się w lekcji tekst źródłowy. Uczniowie przygotowują przykład jednego dzieła sztuki korespondującego z treścią wskazanego tekstu, wraz z uzasadnieniem.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: Czym jest dzieło sztuki? Czym odróżnia się od innych bytów, a zwłaszcza od innych wytworów człowieka? Czym jest wartość estetyczna? Czy jest ona obiektywna, czy subiektywna? Jaką rolę w percepcji dzieła sztuki i jego wartości odgrywa odbiorca, a jaką twórca? Czy dzieło to jest autonomiczne wobec świadomości twórcy i odbiorcy? Czy jest skończone, czy otwarte i zmienne w zależności od odbiorcy?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie analizy dzieła „Czerwony i czarny świat” Marca Chagalla wskazali:
– przedmiot estetyczny,
– fundament fizyczny dzieła sztuki
– wartość estetyczną dzieła,
– jakości estetycznie istotne (doniosłe) dzieła,
– wartość artystyczną dzieła.
Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Schemat”. Uczniowie odczytują polecenia:
– Zapoznaj się z poniższym audiobookiem. Do której grupy pytań ontologicznych Roman Ingarden podporządkowuje dzieło sztuki? Odpowiedź uzasadnij.
– Wymień pytania ontologiczne zadawane w tekście Romana Ingardena.
Praca w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie nr 7.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Dokonaj analizy wartości artystycznych i estetycznych wybranego dzieła sztuki.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8.
Materiały pomocnicze:
Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej, [w:] B. Markiewicz, Od Nietzschego do filozofii współczesnej. Wybór tekstów, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.