Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RqeW26RO7zn1X1
Ćwiczenie 1
Intencjonalność dzieła sztuki ujawnia się m.in. w tym, że: Możliwe odpowiedzi: 1. jest efektem celowych aktów twórczych artysty, 2. jego celem ujawnienie się wartości estetycznych, 3. jest przedmiotem dla świadomości odbiorcy, 4. jest materialne
RmBli7aS2mrGq1
Ćwiczenie 2
Konkretyzacji w dziele sztuki podlegają m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawione przedmioty, 2. znaczenia słów, 3. jakości przedstawionych przedmiotów, 4. intencje twórcy
R1Kon6Vlaogsr1
Ćwiczenie 3
Wartości artystyczne, które można dostrzec w analizowanym obrazie M. Chagalla to m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. żywość barw, 2. symboliczność przedstawień, 3. realistyczność obrazowania, 4. czerń tła
RwLibpbEW6pFW1
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj odpowiednim aktom twórcy i odbiorcy ich efekty w świetle teorii Ingardena. akt twórczy Możliwe odpowiedzi: 1. konkretyzacja, 2. przedmiot estetyczny, 3. wartości artystyczne, 4. wartości estetyczne konkretyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. konkretyzacja, 2. przedmiot estetyczny, 3. wartości artystyczne, 4. wartości estetyczne percepcja Możliwe odpowiedzi: 1. konkretyzacja, 2. przedmiot estetyczny, 3. wartości artystyczne, 4. wartości estetyczne przeżycie estetyczne Możliwe odpowiedzi: 1. konkretyzacja, 2. przedmiot estetyczny, 3. wartości artystyczne, 4. wartości estetyczne
2
Ćwiczenie 5

Na podstawie poniższego fragmentu tekstu Ingardena uzupełnij schemat o podane niżej pojęcia.

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu Ingardena, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Roman Ingarden O estetyce fenomenologicznej

Z jednej strony były to [w estetyce] rozważania skierowane na to, co „subiektywne”, a więc na twórcze przeżycia i działania, z których rodzą się dzieła sztuki, albo też na odbiorcze przeżycia i zachowania się, na odnoszenie wrażeń, rozkoszowanie się lub zachwycanie się dziełem sztuki (lub czym innym), z których – jak się zwykle mniema – już nic się nie rodzi. Z drugiej strony skierowywały się jej [estetyki] dociekania na „przedmioty”, które mogą być różnorodne. Są to bowiem albo po prostu pewne przedmioty w przyrodzie (góry, krajobrazy, zjawiska takie, jak zachody słońca) albo też sztucznie wytworzone nowe przedmioty, zwane zazwyczaj dziełami sztuki.

2 Źródło: Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszawa 1988, s. 419.
RJ2kKCVHqvmrW
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R2Vu6D5nexkIC
Do podanych kategorii estetyki przyporządkuj odpowiednie elementy. Subiektywne przeżycia Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzone przez ludzi dzieła sztuki, 2. twórcze przeżycia i działania artystów (twórców dzieła sztuki), 3. odbiorcze przeżycia i zachowania się obserwatorów (perceptorów), 4. piękne przedmioty przyrodnicze (obiekty i zjawiska natury) Obiektywne przedmioty Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzone przez ludzi dzieła sztuki, 2. twórcze przeżycia i działania artystów (twórców dzieła sztuki), 3. odbiorcze przeżycia i zachowania się obserwatorów (perceptorów), 4. piękne przedmioty przyrodnicze (obiekty i zjawiska natury)
Ry0u1fAIOkm0c2
Ćwiczenie 6
Uporządkuj w kolejności proces ujawnienie się wartości estetycznych w dziele. Elementy do uszeregowania: 1. ukonstytuowanie się wartości estetycznych dzieła sztuki, 2. faza biernego odbierania (oglądania) przez obserwatora dzieła sztuki, 3. faza czynnego kształtowania przez artystę fizycznego fundamentu dzieła sztuki (obrazu, rzeźby, tekstu), 4. faza biernego przeżywania przez artystę świata, 5. faza wyjścia przez obserwatora poza schemat dzieła sztuki i uzupełnienia go jakościami estetycznie istotnymi (doniosłymi)
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie poniższego fragmentu tekstu Ingardena określ role twórcy i odbiorcy w ukonstytuowaniu się przedmiotu estetycznego.

1
Roman Ingarden O estetyce fenomenologicznej

Trzeba podkreślić, iż nie jest słuszne uważać wszystkie przeżycia i zachowania się człowieka, z których wypływa dzieło sztuki, za aktywne, te natomiast przeżycia i zachowania się, w których dochodzi do estetycznego ujęcia czy też poznania dzieła sztuki za bierne i czysto odbiorcze. W obu wypadkach występują fazy bierności i odbiorczości – doznania i przyjęcia – oraz fazy aktywności i wyjścia poza to, co już jest zastane i wytworzenie czegoś nowego, czego jeszcze nie było i co jest rzetelnym wytworem czy to artysty, czy też obserwatora.

3 Źródło: Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszawa 1988, s. 419-420.
R1Olc8dbL3Og8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Opisz najważniejsze wartości estetyczne, które ujawniają się według ciebie w analizowanym obrazie Chagalla.

RBfnO7hcUqziW
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
R1TwgkafmkMuK
(Uzupełnij).