Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Osiągnięcia szkoły lwowsko‑warszawskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz osiągnięcia przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej, zwłaszcza Alfreda Tarskiego i Jana Łukasiewicza, na gruncie logiki.
Przemyślisz, czy da się wyeliminować relatywizm z takich dziedzin jak estetyka, co postulował Twardowski.
Spróbujesz ocenić, czy rozróżnienie Kazimierza Twardowskiego na treść i przedmiot przedstawienia jest skutecznym sposobem weryfikacji twierdzeń.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna osiągnięcia przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej, zwłaszcza Alfreda Tarskiego i Jana Łukasiewicza, na gruncie logiki;
przemyśli, czy da się wyeliminować relatywizm z takich dziedzin jak estetyka, co postulował Twardowski;
spróbuje ocenić, czy rozróżnienie Kazimierza Twardowskiego na treść i przedmiot przedstawienia jest skutecznym sposobem weryfikacji twierdzeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co już wiecie na temat szkoły lwowsko‑warszawskiej?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na kilka grup, które na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium: Przedstaw sposób uprawiania filozofii przez przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Jakie były osiągnięcia szkoły lwowsko‑warszawskiej? Czym wyróżniała się spośród innych nurtów oraz podejść do filozofowania? (polecenie nr 1 w sekcji „Audiobook”).
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Mapa myśli”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Jakie znaczenie miały zasady przyjęte przez przedstawicieli szkoły? W swojej odpowiedzi uwzględnij kontekst historyczny.
Materiały pomocnicze:
Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko‑warszawska, Warszawa 1985.
Jadacki J.J., Legenda szkoły lwowsko‑warszawskiej, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.