Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Osiągnięcia szkoły lwowsko‑warszawskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
13. Filozofia analityczna. Uczeń:
2) charakteryzuje Szkołę Lwowsko‑Warszawską na przykładzie osiągnięć jednego z jej przedstawicieli (Kazimierz Twardowski, Tadeusz Kotarbiński, Kazimierz Ajdukiewicz, Tadeusz Czeżowski);
3) omawia jeden z następujących kierunków filozofii XX wieku: neopozytywizm, pragmatyzm, filozofia lingwistyczna;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz osiągnięcia przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej, zwłaszcza Alfreda Tarskiego i Jana Łukasiewicza, na gruncie logiki.

  • Przemyślisz, czy da się wyeliminować relatywizm z takich dziedzin jak estetyka, co postulował Twardowski.

  • Spróbujesz ocenić, czy rozróżnienie Kazimierza Twardowskiego na treść i przedmiot przedstawienia jest skutecznym sposobem weryfikacji twierdzeń.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna osiągnięcia przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej, zwłaszcza Alfreda Tarskiego i Jana Łukasiewicza, na gruncie logiki;

  • przemyśli, czy da się wyeliminować relatywizm z takich dziedzin jak estetyka, co postulował Twardowski;

  • spróbuje ocenić, czy rozróżnienie Kazimierza Twardowskiego na treść i przedmiot przedstawienia jest skutecznym sposobem weryfikacji twierdzeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co już wiecie na temat szkoły lwowsko‑warszawskiej?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na kilka grup, które na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium: Przedstaw sposób uprawiania filozofii przez przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Jakie były osiągnięcia szkoły lwowsko‑warszawskiej? Czym wyróżniała się spośród innych nurtów oraz podejść do filozofowania? (polecenie nr 1 w sekcji „Audiobook”).

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Mapa myśli”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Jakie znaczenie miały zasady przyjęte przez przedstawicieli szkoły? W swojej odpowiedzi uwzględnij kontekst historyczny.

Materiały pomocnicze:

  • Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko‑warszawska, Warszawa 1985.

  • Jadacki J.J., Legenda szkoły lwowsko‑warszawskiej, Warszawa 1986.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.