Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z mapą myśli podsumowującą wiadomości o szkole lwowsko‑warszawskiej. Uzupełnij ją o nazwiska filozofów i filozofek oraz o dokonania przynajmniej niektórych z nich. W razie konieczności skorzystaj z informacji z różnych źródeł.

Zapoznaj się z treścią mapą myśli, która podsumowuje wiadomości o szkole lwowsko‑warszawskiej. Wymień poniżej nazwiska filozofów i filozofek oraz  dokonania przynajmniej niektórych z nich, aby w ten sposób uzupełnić treść mapy myśli. W razie konieczności skorzystaj z informacji z różnych źródeł.

R1bfaTUpSjgZu
(Uzupełnij).
R18pkpEY7dcVd1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Szkoła lwowsko-warszawska
    • Elementy należące do kategorii Szkoła lwowsko-warszawska
    • Nazwa kategorii: przedstawiciele
      • Elementy należące do kategorii przedstawiciele
      • Nazwa kategorii: Kazimierz Twardowski
      • Nazwa kategorii: Władysław Witwicki
      • Nazwa kategorii: Jan Łukasiewicz
      • Nazwa kategorii: Kazimierz Ajdukiewicz
      • Nazwa kategorii: Tadeusz Kotarbiński
      • Nazwa kategorii: Tadeusz Czeżowski
      • Nazwa kategorii: Zygmunt Zawirski
      • Nazwa kategorii: Stanisław Leśniewski
      • Nazwa kategorii: Władysław Tatarkiewicz
      • Koniec elementów należących do kategorii przedstawiciele
    • Nazwa kategorii: rozwijane dziedziny
      • Elementy należące do kategorii rozwijane dziedziny
      • Nazwa kategorii: logika
      • Nazwa kategorii: etyka
      • Nazwa kategorii: estetyka
      • Nazwa kategorii: historia filozofii
      • Nazwa kategorii: ontologia
      • Nazwa kategorii: epistemologia
      • Koniec elementów należących do kategorii rozwijane dziedziny
    • Nazwa kategorii: zasady
      • Elementy należące do kategorii zasady
      • Nazwa kategorii: zasada neutralności światopoglądowej
      • Nazwa kategorii: postulat uprawiania filozofii niezaangażowanej w kwestie społeczno-polityczne
      • Nazwa kategorii: naukowość
      • Nazwa kategorii: obiektywizm
      • Nazwa kategorii: krytycyzm
      • Koniec elementów należących do kategorii zasady
      Koniec elementów należących do kategorii Szkoła lwowsko-warszawska
RVNvary9ZDmTs
Ćwiczenie 1
W jaki sposób Kazimierz Twardowski poddał krytyce problem relatywizmu? Możliwe odpowiedzi: 1. Relatywizm nie uwzględnia wyraźnego rozróżnienia treści i przedmiotu przedstawienia., 2. W relatywizmie treść jest tym samym, co sam przedmiot., 3. Większość problemów i niejasności relatywizmu bierze się z eliptycznej formy wypowiedzi, która pomija jakiś fragment i może być przyczyną niejasności., 4. Relatywizm zbyt pobieżnie zakłada, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe., 5. Wszystkie stwierdzenia coś stwierdzające można precyzyjnie rozwinąć, unikając relatywizmu.
R47e3MmoCWyiz
Ćwiczenie 1
W jaki sposób Kazimierz Twardowski poddał krytyce problem relatywizmu? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Relatywizm nie uwzględnia wyraźnego rozróżnienia treści i przedmiotu przedstawienia., 2. W relatywizmie treść jest tym samym, co sam przedmiot., 3. Większość problemów i niejasności relatywizmu bierze się z eliptycznej formy wypowiedzi, która pomija jakiś fragment i może być przyczyną niejasności., 4. Relatywizm zbyt pobieżnie zakłada, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe., 5. Wszystkie stwierdzenia coś stwierdzające można precyzyjnie rozwinąć, unikając relatywizmu.
RyUVcHWR5pP8N
Ćwiczenie 2
W jaki sposób można zdefiniować koncepcję prawdy Alfreda Tarskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. p jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy 'p', 2. rzeczy są jakie są, 3. s jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy p, 4. prawda jest jedynie symbolem i nie ma żadnego głębszego znaczenia
R1YwSGVlHndqg
Ćwiczenie 2
W jaki sposób można zdefiniować koncepcję prawdy Alfreda Tarskiego? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. p jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy 'p', 2. rzeczy są jakie są, 3. s jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy p, 4. prawda jest jedynie symbolem i nie ma żadnego głębszego znaczenia
Polecenie 2

Przedstaw sposób uprawiania filozofii przez przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej.

RYsSCgIh71I3Y
(Uzupełnij).