Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowania funkcji liniowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje różne zastosowania funkcji liniowej,
używa funkcji liniowej do matematycznego modelowania rzeczywistości,
porównuje ze sobą parametry mierzone za pomocą dwóch różnych funkcji liniowych opisujących jeden problem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z ekspertem;
metoda kota i myszy.
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane funkcją liniową.
Faza realizacyjna:
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. Na lekcji uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑7 w sekcji „Sprawdź się” metodą kot i mysz. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują test samosprawdzający.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia znajdujące się w sekcji „Test samosprawdzający”.
Materiały pomocnicze:
Przykłady zastosowania funkcji liniowej. Część IPrzykłady zastosowania funkcji liniowej. Część I
Przykłady zastosowania funkcji liniowej. Część IIPrzykłady zastosowania funkcji liniowej. Część II
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać test samosprawdzający na lekcji poświęconej zastosowaniom wiadomości o funkcji liniowej w zadaniach z kontekstem realistycznym.