Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: E‑administracja

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

13) wyjaśnia, jak można korzystać w Rzeczypospolitej Polskiej z dokumentacji gromadzonej w urzędach (ze szczególnym uwzględnieniem e‑administracji) i archiwach oraz jakie sprawy można dzięki temu załatwić; pisze wniosek o udzielenie informacji publicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje, czym jest e‑administracja;

  • analizuje rodzaje spraw, które można załatwić, korzystając z e‑usług;

  • ocenia sposób działania e‑usług w Polsce;

  • przygotowuje projekt wniosku o udzielenie informacji publicznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • „co według nich oznacza e‑administracja?”;

  • „czy potrafią podać przykłady e‑usług?”;

  • „co zrobią, kiedy będą potrzebować udostępnienia dokumentów z archiwum państwowego lub wglądu do dokumentów w ramach toczącego się w ich sprawie postępowania administracyjnego?”.

2. Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • czym są: e‑administracja i e‑usługi;

  • jak funkcjonują portale usługowe w ramach e‑administracji;

  • zasad udostępniania informacji publicznej.

2. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4 grupy, a każda z nich realizuje następujące zadanie:

  • I grupa – loguje się do portalu ceidg.gov.pl i w bazie przedsiębiorców wyszukuje dowolny podmiot;

  • II grupa – loguje się do portalu empatia.mpips.gov.pl i w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych wyszukuje żłobki i kluby dziecięce na terenie dowolnego miasta (czy funkcjonują i w jakiej liczbie z podziałem na żłobki i kluby dziecięce);

  • III grupa – loguje się do portalu zip.nfz.gov.pl i sprawdza liczbę aptek działających na terenie dowolnie wybranego powiatu;

  • IV grupa – loguje się do portalu praca.gov.pl i w Centralnej Bazie Ofert Pracy sprawdza aktualną liczbę ofert pracy na stanowisku doradca.

3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, podając najważniejsze informacje dotyczące wyszukanych informacji.

4. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat zalet i wad e‑administracji oraz możliwości sprowadzenia funkcjonowania administracji publicznej w całości do e‑usług (uczniowie rozważają, czy jest to możliwe).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • e‑administracji;

  • wglądu obywateli do dokumentacji gromadzonej w urzędach;

  • udostępniania informacji publicznej.

Faza podsumowująca

1. Gra interaktywna. Uczniowie w ramach podsumowania wiadomości rozwiązują quiz interaktywny. Mogą to robić w grupach lub indywidualnie.

2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych go gry interaktywnej.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o e‑administracji.