Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: E‑administracja
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
13) wyjaśnia, jak można korzystać w Rzeczypospolitej Polskiej z dokumentacji gromadzonej w urzędach (ze szczególnym uwzględnieniem e‑administracji) i archiwach oraz jakie sprawy można dzięki temu załatwić; pisze wniosek o udzielenie informacji publicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje, czym jest e‑administracja;
analizuje rodzaje spraw, które można załatwić, korzystając z e‑usług;
ocenia sposób działania e‑usług w Polsce;
przygotowuje projekt wniosku o udzielenie informacji publicznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
„co według nich oznacza e‑administracja?”;
„czy potrafią podać przykłady e‑usług?”;
„co zrobią, kiedy będą potrzebować udostępnienia dokumentów z archiwum państwowego lub wglądu do dokumentów w ramach toczącego się w ich sprawie postępowania administracyjnego?”.
2. Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym są: e‑administracja i e‑usługi;
jak funkcjonują portale usługowe w ramach e‑administracji;
zasad udostępniania informacji publicznej.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4 grupy, a każda z nich realizuje następujące zadanie:
I grupa – loguje się do portalu ceidg.gov.pl i w bazie przedsiębiorców wyszukuje dowolny podmiot;
II grupa – loguje się do portalu empatia.mpips.gov.pl i w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych wyszukuje żłobki i kluby dziecięce na terenie dowolnego miasta (czy funkcjonują i w jakiej liczbie z podziałem na żłobki i kluby dziecięce);
III grupa – loguje się do portalu zip.nfz.gov.pl i sprawdza liczbę aptek działających na terenie dowolnie wybranego powiatu;
IV grupa – loguje się do portalu praca.gov.pl i w Centralnej Bazie Ofert Pracy sprawdza aktualną liczbę ofert pracy na stanowisku doradca.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, podając najważniejsze informacje dotyczące wyszukanych informacji.
4. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat zalet i wad e‑administracji oraz możliwości sprowadzenia funkcjonowania administracji publicznej w całości do e‑usług (uczniowie rozważają, czy jest to możliwe).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
e‑administracji;
wglądu obywateli do dokumentacji gromadzonej w urzędach;
udostępniania informacji publicznej.
Faza podsumowująca
1. Gra interaktywna. Uczniowie w ramach podsumowania wiadomości rozwiązują quiz interaktywny. Mogą to robić w grupach lub indywidualnie.
2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych go gry interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o e‑administracji.