Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odległość liczb na osi liczbowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje zadania dotyczące odległości liczb na osi liczbowej,
wykorzystuje pojęcia odległości na osi liczbowej do wyznaczania środka odcinka o zadanych końcach,
przekształca wyrażenia arytmetyczne oraz algebraiczne wykorzystując własności wartości bezwzględnej,
interpretuje proste równania z wartością bezwzględną za pomocą odległości na osi liczbowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego
metoda kota i myszy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Wybrany uczeń lub uczennica formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują testy samosprawdzające. Osoby, które rozwiązały test bezbłędne otrzymują ocenę.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem testu samosprawdzającego.
Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Testy samosprawdzające”, rozwiązanie przesyłają do sprawdzenia koledze lub koleżance.
Materiały pomocnicze:
Położenie - oś liczbowa i układ współrzędnychPołożenie - oś liczbowa i układ współrzędnych
Odległość na osi liczbowejOdległość na osi liczbowej
Odległość punktów na osi liczbowejOdległość punktów na osi liczbowej
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Własności wartości bezwzględnejWłasności wartości bezwzględnej
Wskazówki metodyczne:
Testy samosprawdzające można wykorzystać jako powtórzenie przed sprawdzianem.