Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Odległość liczb na osi liczbowej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste.

Zakres podstawowy. Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x2<3, x+34;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje zadania dotyczące odległości liczb na osi liczbowej,

  • wykorzystuje pojęcia odległości na osi liczbowej do wyznaczania środka odcinka o zadanych końcach,

  • przekształca wyrażenia arytmetyczne oraz algebraiczne wykorzystując własności wartości bezwzględnej,

  • interpretuje proste równania z wartością bezwzględną za pomocą odległości na osi liczbowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego

  • metoda kota i myszy

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

  2. Wybrany uczeń lub uczennica formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują testy samosprawdzające. Osoby, które rozwiązały test bezbłędne otrzymują ocenę.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem testu samosprawdzającego.

  2. Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Testy samosprawdzające”, rozwiązanie przesyłają do sprawdzenia koledze lub koleżance.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Testy samosprawdzające można wykorzystać jako powtórzenie przed sprawdzianem.

Aplikacje dostępne w
Pobierz aplikację ZPE - Zintegrowana Platforma Edukacyjna na androida