Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczanie długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem cech przystawania trójkątów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, klasa I lub II, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie figur przystających
stosuje pojęcie trójkątów przystających
stosuje cechy przystawania trójkątów
stosuje cechy przystawania trójkątów prostokątnych
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia figur i wielokątów przystających.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia przystawania trójkątów i cech przystawania trójkątów, metodą burzy mózgów.
Następnie nauczyciel prezentuje wcześniej przygotowany szkic trapezu równoramiennego o danych podstawach i prosi o wyznaczenie odległości wierzchołków dolnej podstawy od spodków wysokości. Wybrany uczeń prezentuje wynik – wówczas nauczyciel prosi o uzasadnienie poprawności rozwiązania. Jeśli uzasadnienie poda uczeń, to nauczyciel prosi pozostałych uczniów o zapisanie tego dowodu do zeszytów. Jeśli uczniowie nie podadzą uzasadnienia lub będą w nim istotne luki, to nauczyciel prezentuje przygotowany wcześniej model i wspólnie z uczniami przeprowadzają dowód przystawania odpowiednich trójkątów.
Nauczyciel prosi o wykonanie polecenia z Przykładu 1. Uczniowie pracują w parach. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Następnie nauczyciel prosi o rozwiązanie problemu opisanego w Przykładzie 2. Uczniowie pracują indywidualnie. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel akcentuje, że jeden z odcinków w trapezie równoramiennym, na jakie spodek wysokości dzieli dłuższą podstawę, jest równy linii środkowej trapezu.
Nauczyciel prosi o podanie zależności między przekątnymi w równoległoboku, a następnie o udowodnienie tej zależności. Jeśli uzasadnienie poda uczeń, to nauczyciel prosi pozostałych uczniów o zapisanie tego dowodu do zeszytów. Jeśli uczniowie nie podadzą uzasadnienia lub będą w nim istotne luki, to nauczyciel wspólnie z uczniami przeprowadzają dowód przystawania odpowiednich trójkątów. Uczniowie zapisują twierdzenie o podziale wysokości w równoległoboku.
Następnie nauczyciel prosi o rozwiązanie problemu opisanego w Przykładzie 3. Uczniowie pracują indywidualnie. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel akcentuje, że w równoległoboku można przeprowadzić z reguły dwie różne wysokości.
Nauczyciel prosi o podanie zależności między przekątnymi w rombie i trójkątami wyznaczonymi przez te przekątne, a następnie prosi o udowodnienie tych zależności, poprzez wykazanie przystawania odpowiednich trójkątów. Jeśli uzasadnienie poda uczeń, to nauczyciel prosi pozostałych uczniów o zapisanie tego dowodu do zeszytów. Jeśli uczniowie nie podadzą uzasadnienia lub będą w nim istotne luki, to nauczyciel wspólnie z uczniami przeprowadzają dowód przystawania odpowiednich trójkątów.
Następnie nauczyciel prosi o rozwiązanie problemu opisanego w Przykładzie 4. Uczniowie pracują indywidualnie. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Na koniec nauczyciel prosi o uruchomienie aplikacji multimedialnej i wykonanie dołączonych poleceń.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można zastosować w ramach realizacji tematu o własnościach trapezu.