Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Okrąg wpisany w czworokąt
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie wielokąta opisanego na okręgu
stosuje twierdzenie o czworokącie opisanym na okręgu
stosuje zasadnicze twierdzenie planimetrii
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia wielokąta foremnego i omówienie zagadnienia istnienia okręgów wpisanego w taki wielokąt i opisanego na takim wielokącie. Prosi o zdefiniowanie pojęcia wielokąta opisanego na okręgu, także w kontekście wypukłości takiego wielokąta. Prosi o podanie przykładów czworokątów, które można opisać na okręgu oraz takich, dla których okrąg wpisany nie istnieje.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje przygotowany wcześniej rysunek czworokąta opisanego na okręgu, na którym odpowiednie odcinki stycznych, o takiej samej długości, zaznaczono innym kolorem. Następnie prosi uczniów o sformułowanie twierdzenia ustalającego warunek konieczny, by czworokąt można było opisać na okręgu. Tę fazę można zastąpić lub połączyć z uruchomieniem dołączonego apletu Geogebry i wykonaniem zamieszczonych w nim poleceń.
Następnie uczniowie, po kierunkiem nauczyciela przeprowadzają dowód sformułowanego twierdzenia.
Nauczyciel zadaje pytanie dotyczące prawdziwości twierdzenia odwrotnego. Zwraca uwagę na założenie dotyczące wypukłości figury i podaje przykład, że jest on istotny. Następnie nauczyciel przypomina schemat dowodu „nie wprost” i rozpoczyna dowód. W momencie, gdy formułuje przypuszczenie, że czwarty bok nie jest styczny do okręgu prosi, by uczniowie w parach podjęli próbę dokończenia dowodu. Po krótkiej chwili prosi wybranego ucznia, by zapisał dowód na tablicy. Zwraca uwagę na położenie poszczególnych punktów względem końców odcinka i formalną konieczność rozważenia dwóch przypadków.
Nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie 1. Może w tym miejscu ponownie odwołać się do apletu Geogebry. Podkreśla, że metodę obliczania pola, jako iloczynu połowy obwodu przez długość promienia można uogólnić na wielokąt o dowolnej liczbie boków.
Nauczyciel formułuje problem dotyczący konstrukcji opisanej w Przykładzie 2. Prosi uczniów o przeprowadzenie konstrukcji i dyskusje jej wykonalności
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w wielokątOkrąg wpisany w wielokąt
Wskazówki metodyczne:
Można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można wykorzystać przy realizacji tematu o własnościach czworokątów opisanych na okręgu.