Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jacek Człapiński

Przedmiot: Matematyka

Temat: Okrąg wpisany w czworokąt

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje pojęcie wielokąta opisanego na okręgu

  • stosuje twierdzenie o czworokącie opisanym na okręgu

  • stosuje zasadnicze twierdzenie planimetrii

  • przeprowadza dowody geometryczne

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia wielokąta foremnego i omówienie zagadnienia istnienia okręgów wpisanego w taki wielokąt i opisanego na takim wielokącie. Prosi o zdefiniowanie pojęcia wielokąta opisanego na okręgu, także w kontekście wypukłości takiego wielokąta. Prosi o podanie przykładów czworokątów, które można opisać na okręgu oraz takich, dla których okrąg wpisany nie istnieje.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje przygotowany wcześniej rysunek czworokąta opisanego na okręgu, na którym odpowiednie odcinki stycznych, o takiej samej długości, zaznaczono innym kolorem. Następnie prosi uczniów o sformułowanie twierdzenia ustalającego warunek konieczny, by czworokąt można było opisać na okręgu. Tę fazę można zastąpić lub połączyć z uruchomieniem dołączonego apletu Geogebry i wykonaniem zamieszczonych w nim poleceń.

  2. Następnie uczniowie, po kierunkiem nauczyciela przeprowadzają dowód sformułowanego twierdzenia.

  3. Nauczyciel zadaje pytanie dotyczące prawdziwości twierdzenia odwrotnego. Zwraca uwagę na założenie dotyczące wypukłości figury i podaje przykład, że jest on istotny. Następnie nauczyciel przypomina schemat dowodu „nie wprost” i rozpoczyna dowód. W momencie, gdy formułuje przypuszczenie, że czwarty bok nie jest styczny do okręgu prosi, by uczniowie w parach podjęli próbę dokończenia dowodu. Po krótkiej chwili prosi wybranego ucznia, by zapisał dowód na tablicy. Zwraca uwagę na położenie  poszczególnych  punktów        względem końców odcinka i formalną konieczność rozważenia dwóch przypadków.

  4. Nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie 1. Może w tym miejscu ponownie odwołać się do apletu Geogebry. Podkreśla, że metodę obliczania pola, jako iloczynu połowy obwodu przez długość promienia można uogólnić na wielokąt o dowolnej liczbie boków.

  5. Nauczyciel formułuje problem dotyczący konstrukcji opisanej w Przykładzie 2. Prosi uczniów o przeprowadzenie konstrukcji i dyskusje jej wykonalności

  6. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Okrąg wpisany w wielokątD1H1PzHOLOkrąg wpisany w wielokąt

Wskazówki metodyczne:

Można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można wykorzystać przy realizacji tematu o własnościach czworokątów opisanych na okręgu.