Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób zapisuje się wzory soli kwasów karboksylowych?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;
6) stosuje poprawną terminologię.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zasady nazewnictwa soli kwasów karboksylowych;
wyjaśnia, dlaczego w jonie karboksylanowym (RCOOIndeks górny --) uśrednia się wiązania między atomem węgla a atomami tlenu;
proponuje wzory soli kwasów karboksylowych.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
film;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca, kierowana przez nauczyciela, która ma na celu zaciekawić uczniów poruszaną tematyką.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą. Burza mózgów uczniów wokół tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przygotowują samodzielnie notatki z sekcji „Przeczytaj” e‑podręcznika. Następnie własnymi słowami opisują na forum, czego się dowiedzieli – jeden uczeń mówi, drugi uzupełnia, tak, by jak największa liczba osób mogła się wypowiedzieć.
W parach analizują film samouczek. Następnie, w ramach sprawdzenia wiadomości, samodzielnie rozwiązują zadania załączone do medium, a w swoich parach sprawdzają spójność wyników. Nauczyciel czuwa nad poprawnością rozwiązywanych zadań, zwraca uwagę na poprawność zapisywania wzorów soli kwasów karboksylowych i poprawne przypisywanie nazwy soli do wzoru sumarycznego tej soli oraz tłumaczy ewentualne niezrozumiałe kwestie.
Prowadzący wraz z uczniami wspólnie rozwiązują ćwiczenia od 6 do 8, zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale oraz zadań w podręcznikach tradycyjnych/ zbiorach.
Materiały pomocnicze:
podręczniki tradycyjne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
„Film samouczek” uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej.