Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Odcinki i kąty w ostrosłupie czworokątnym.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Oblicza długości odcinków w ostrosłupie czworokątnym.

  • Wyznacza miary kątów w ostrosłupie czworokątnym.

  • Wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.

Strategie:

  • konstruktywizm.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • pogadanka z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak nazywają się poszczególne  odcinki w ostrosłupie i jakie znają rodzaje kątów w ostrosłupach.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują przykłady w sekcji „Przeczytaj”. Następnie próbują samodzielnie rozwiązać zadanie przedstawione w galerii zdjęć interaktywnych porównując swoje rozwiązanie z przestawionym w medium.

  2. Uczniowie, pracując w parach, rozwiązują zadanie umieszczone pod galerią.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 4‑8 „Sprawdź się”. Wspólnie z nauczycielem omawiają wyniki.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa

Nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłup i jego własnościDxeuZnYIsOstrosłup i jego własności

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Analizę przedstawionego zadania w galerii zdjęć interaktywnych i wykonanie Polecenia 2 można wykorzystać jako pracę domową.