Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Odcinki i kąty w ostrosłupie czworokątnym.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Oblicza długości odcinków w ostrosłupie czworokątnym.
Wyznacza miary kątów w ostrosłupie czworokątnym.
Wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.
Strategie:
konstruktywizm.
Metody nauczania:
dyskusja,
pogadanka z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak nazywają się poszczególne odcinki w ostrosłupie i jakie znają rodzaje kątów w ostrosłupach.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują przykłady w sekcji „Przeczytaj”. Następnie próbują samodzielnie rozwiązać zadanie przedstawione w galerii zdjęć interaktywnych porównując swoje rozwiązanie z przestawionym w medium.
Uczniowie, pracując w parach, rozwiązują zadanie umieszczone pod galerią.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 4‑8 „Sprawdź się”. Wspólnie z nauczycielem omawiają wyniki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa
Nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Analizę przedstawionego zadania w galerii zdjęć interaktywnych i wykonanie Polecenia 2 można wykorzystać jako pracę domową.