Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole powierzchni graniastosłupa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa: X Stereometria, poziom podstawowy

Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Podaje wzór na pole powierzchni graniastosłupa.

  • Oblicza pole powierzchni graniastosłupa korzystając wprost ze wzoru.

  • Oblicza pole powierzchni graniastosłupa wykorzystując własności odcinków i kątów w graniastosłupie.

  • Oblicza długości odcinków w graniastosłupie znając pole powierzchni bryły.

  • Analizuje związek pomiędzy długością krawędzi podstawy i wysokością graniastosłupa, a jego polem powierzchni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody pracy:

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca,

  • dyskusja,

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • modele graniastosłupów.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina w formie pogadanki dotychczasowe wiadomości o kątach i odcinkach w graniastosłupach (może się w tym celu posłużyć materiałami z poprzednich lekcji e‑podręcznika).

  2. Nauczyciel formułuje temat lekcji i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel podaje wzór na pole powierzchni graniastosłupa, prosi uczniów o wyprowadzenie wzorów na pola powierzchni graniastosłupów prawidłowych.

  2. Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D. Prosi uczniów o wykonanie poleceń w parach.

  4. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych poleceń.

  5. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 – 4 z sekcji Sprawdź się, następnie rozwiązania są omawiane.

  6. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 5 z sekcji Sprawdź się.

  2. Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu metodą kosza i walizki.

Praca domowa:

Ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Siatka graniastosłupaD10ph7NcUSiatka graniastosłupa

Wskazówki metodyczne:

Animacja 3D może stanowić utrwalenie wiadomości przez uczniów w domu lub podczas lekcji „Wykorzystanie trygonometrii w obliczeniach dotyczących graniastosłupów”.