Dla nauczyciela
Autor: Beata Kuna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przykłady funkcji odwrotnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) posługuje się złożeniami funkcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pewne reguły do zakodowania i odkodowania słowa
sprawdza, czy złożenie dwóch danych funkcji daje identyczność
sprawdza, czy dana funkcja jest inwolucją
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca
dyskusja
metoda tekstu przewodniego
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prowadzi wykład informacyjny na temat kodowania. Pyta uczniów, czy spotkali się z kodowaniem, czy znają zasady działania Enigmy oraz czy wiedzą, kto złamał szyfr Enigmy.
Następnie nauczyciel określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują Przykłady 1, 2 i 3.
Uczniowie w parach, na podstawie pierwszych trzech przykładów, układają własny sposób szyfrowania z kluczem. Każdy z nich wybiera liczbę należącą do zbioru . Uczniowie kodują wybrane przez siebie słowo i proszą kolegę o odszyfrowanie. Najpierw bez podania liczby . Jeśli uczniowie mają problemy, to z podaniem liczby .
Uczniowie wyznaczają funkcje odwrotne do podanych w przykładach 4 i 5.
Nauczyciel mówi o równoliczności zbiorów ale zaznacza, że to zagadnienie jest tylko ciekawostką.
Nauczyciel, aby podsumować lekcję przechodzi do Poleceń związanych ze Schematem interaktywnym.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem Przykładów, które pojawiły się na lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”. Dla wszystkich chętnych uczniów dodatkowo ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność odwrotnaProporcjonalność odwrotna
Wskazówki metodyczne:
Polecenia związane ze schematem interaktywnym można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału w temacie „Przykłady funkcji odwrotnych” lub przygotowania do matury.
„Schemat interaktywny” można również wykorzystać w realizacji lekcji „Wyznaczanie funkcji odwrotnej do danej funkcji”.