Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Kuna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przykłady funkcji odwrotnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) posługuje się złożeniami funkcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje pewne reguły do zakodowania i odkodowania słowa

  • sprawdza, czy złożenie dwóch danych funkcji daje identyczność

  • sprawdza, czy dana funkcja jest inwolucją

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

  • metoda tekstu przewodniego

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prowadzi wykład informacyjny na temat kodowania. Pyta uczniów, czy spotkali się z kodowaniem, czy znają zasady działania Enigmy oraz czy wiedzą, kto złamał szyfr Enigmy.

  2. Następnie nauczyciel określa cele i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują Przykłady 1, 2 i 3.

  2. Uczniowie w parach, na podstawie pierwszych trzech przykładów, układają własny sposób szyfrowania z kluczem. Każdy z nich wybiera liczbę p należącą do zbioru A=0, 1, ..., 24. Uczniowie kodują wybrane przez siebie słowo i proszą kolegę o odszyfrowanie. Najpierw bez podania liczby p. Jeśli uczniowie mają problemy, to z podaniem liczby p.

  3. Uczniowie wyznaczają funkcje odwrotne do podanych w przykładach 4 i 5.

  4. Nauczyciel mówi o równoliczności zbiorów ale zaznacza, że to zagadnienie jest tylko ciekawostką.

  5. Nauczyciel, aby podsumować lekcję przechodzi do Poleceń związanych ze Schematem interaktywnym.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem Przykładów, które pojawiły się na lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”. Dla wszystkich chętnych uczniów dodatkowo ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Proporcjonalność odwrotnaDHR7KctVYProporcjonalność odwrotna

Wskazówki metodyczne:

Polecenia związane ze schematem interaktywnym można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału w temacie „Przykłady funkcji odwrotnych” lub przygotowania do matury.

„Schemat interaktywny” można również wykorzystać w realizacji lekcji „Wyznaczanie funkcji odwrotnej do danej funkcji”.