Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie barwy przybierają wskaźniki?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

3) interpretuje wartości pH w ujęciu jakościowym i ilościowym (np. związek między wartością pH a stężeniem jonów wodorowych).

Zakres rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

3) interpretuje wartości pKw, pH, Ka, Kb, Ks.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, co to wskaźniki;

  • wymienia wskaźniki kwasowo‑zasadowe;

  • przedstawia barwy danego wskaźnika w określonym pH;

  • proponuje sposób odróżnienia roztworów o różnym pH.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • wirtualne laboratorium;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacje: Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania:

  • Czy barwy są w życiu ważne?

  • Co za pomocą różnych barw można zidentyfikować?

  1. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Dyskusja dydaktyczna wokół wskaźników, ich barw w zależności od odczynów roztworów. Efektem burzy mózgów ma być wymienienie różnych wskaźników i stwierdzenie, że ich barwa zależy od odczynu roztworu.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Uczniowie dyskutują na temat wskaźników kwasowo‑zasadowych, jakie mogą spotkać w życiu codziennym. Proponują barwy, jakie te wskaźniki mogą przyjmować w różnym pH. Jeżeli początek dyskusji jest trudny, nauczyciel naprowadza uczniów (np. pyta, co dzisiaj pili w trakcie śniadania? Co się dzieje, kiedy dodają cytrynę do czarnej czy też owocowej herbaty? Czy kiedykolwiek używali kwasku cytrynowego, żeby pozbyć się śladów po soku z czarnych jagód? Co obserwowali?).

  2. Wirtualne laboratorium – praca indywidualna. Każdy z uczniów posiada komputer, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczestnicy zajęć samodzielnie analizują tekst w e‑materiale. Następnie zapoznają się z medium bazowym. Samodzielnie wykonują polecenie do medium bazowego. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, zapisują pytania w zeszytach. Następnie wspólnie weryfikują rozwiązanie polecenia do multimedium bazowego. Odpowiadają wzajemnie na swoje pytania, odczytane na forum klasy.

  3. Eksperyment chemiczny – „Badanie odczynu poszczególnych roztworów”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę, zdobytą w e‑materiale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest uszeregowanie poszczególnych roztworów od roztworu o najmniejszym pH do roztworu o największym pH. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, które znajdują się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia – część 1 do uzupełnienia i część 2 w koszulce foliowej do przeprowadzania doświadczenia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub może również przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Co to są wskaźniki kwasowo‑zasadowe?

  • Jakie znasz wskaźniki?

  • Jakie znasz wskaźniki naturalne?

  • Od czego zależy barwa danego wskaźnika po dodaniu go do roztworu?

  • Jakie barwy przybierają wskaźniki w danym pH?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Wiadomości przedstawione na lekcji były podane w...sposób.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są wskaźniki kwasowo‑zasadowe?

  • Jakie znasz wskaźniki?

  • Jakie znasz wskaźniki naturalne?

  • Od czego zależy barwa danego wskaźnika po dodaniu go do roztworu?

  • Jakie barwy przybierają wskaźniki (np. fenoloftaleina, oranż metylowy, uniwersalny papierek wskaźnikowy) w w roztworze o odczynie kwasowym, obojętnym i zasadowym?

  1. Doświadczenie: „Badanie odczynu poszczególnych roztworów”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki.

Odczynniki chemiczne: oranż metylowy, fenoloftaleina, wywar z czerwonej kapusty, uniwersalne papierki wskaźnikowe, rozcieńczony kwas solny, ocet, sok z cytryny, sok z grejpfruta, sok z kiszonych ogórków, woda destylowana, woda z cukrem, mydło w płynie, płyn do szyb, pasta do zębów, wodny roztwór wodorotlenku sodu, wodny roztwór środka do udrażniania rur.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia (część 1 i część 2):

Rt902uMjvxRKC

Plik PDF o rozmiarze 59.99 KB w języku polskim
R1QvO1JSS1z7W

Plik PDF o rozmiarze 75.23 KB w języku polskim