Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie barwy przybierają wskaźniki?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
3) interpretuje wartości pH w ujęciu jakościowym i ilościowym (np. związek między wartością pH a stężeniem jonów wodorowych).
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
3) interpretuje wartości pKw, pH, Ka, Kb, Ks.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, co to wskaźniki;
wymienia wskaźniki kwasowo‑zasadowe;
przedstawia barwy danego wskaźnika w określonym pH;
proponuje sposób odróżnienia roztworów o różnym pH.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;
rzutnik multimedialny;
aplikacje: Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania:
Czy barwy są w życiu ważne?
Co za pomocą różnych barw można zidentyfikować?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Dyskusja dydaktyczna wokół wskaźników, ich barw w zależności od odczynów roztworów. Efektem burzy mózgów ma być wymienienie różnych wskaźników i stwierdzenie, że ich barwa zależy od odczynu roztworu.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Uczniowie dyskutują na temat wskaźników kwasowo‑zasadowych, jakie mogą spotkać w życiu codziennym. Proponują barwy, jakie te wskaźniki mogą przyjmować w różnym pH. Jeżeli początek dyskusji jest trudny, nauczyciel naprowadza uczniów (np. pyta, co dzisiaj pili w trakcie śniadania? Co się dzieje, kiedy dodają cytrynę do czarnej czy też owocowej herbaty? Czy kiedykolwiek używali kwasku cytrynowego, żeby pozbyć się śladów po soku z czarnych jagód? Co obserwowali?).
Wirtualne laboratorium – praca indywidualna. Każdy z uczniów posiada komputer, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczestnicy zajęć samodzielnie analizują tekst w e‑materiale. Następnie zapoznają się z medium bazowym. Samodzielnie wykonują polecenie do medium bazowego. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, zapisują pytania w zeszytach. Następnie wspólnie weryfikują rozwiązanie polecenia do multimedium bazowego. Odpowiadają wzajemnie na swoje pytania, odczytane na forum klasy.
Eksperyment chemiczny – „Badanie odczynu poszczególnych roztworów”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę, zdobytą w e‑materiale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest uszeregowanie poszczególnych roztworów od roztworu o najmniejszym pH do roztworu o największym pH. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, które znajdują się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia – część 1 do uzupełnienia i część 2 w koszulce foliowej do przeprowadzania doświadczenia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub może również przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co to są wskaźniki kwasowo‑zasadowe?
Jakie znasz wskaźniki?
Jakie znasz wskaźniki naturalne?
Od czego zależy barwa danego wskaźnika po dodaniu go do roztworu?
Jakie barwy przybierają wskaźniki w danym pH?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Wiadomości przedstawione na lekcji były podane w...sposób.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są wskaźniki kwasowo‑zasadowe?
Jakie znasz wskaźniki?
Jakie znasz wskaźniki naturalne?
Od czego zależy barwa danego wskaźnika po dodaniu go do roztworu?
Jakie barwy przybierają wskaźniki (np. fenoloftaleina, oranż metylowy, uniwersalny papierek wskaźnikowy) w w roztworze o odczynie kwasowym, obojętnym i zasadowym?
Doświadczenie: „Badanie odczynu poszczególnych roztworów”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki.
Odczynniki chemiczne: oranż metylowy, fenoloftaleina, wywar z czerwonej kapusty, uniwersalne papierki wskaźnikowe, rozcieńczony kwas solny, ocet, sok z cytryny, sok z grejpfruta, sok z kiszonych ogórków, woda destylowana, woda z cukrem, mydło w płynie, płyn do szyb, pasta do zębów, wodny roztwór wodorotlenku sodu, wodny roztwór środka do udrażniania rur.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia (część 1 i część 2):