Wybierz prawidłowe dokończenie poniższego zdania. Roztwory o odczynie kwasowym przyjmują wartość pH: Możliwe odpowiedzi: 1. niższą niż ., 2. wyższą niż ., 3. równą ., 4. wyższą niż , ale niższą niż .
Rl2S8jc6JLhPK1
Ćwiczenie 2
Wybierz prawidłowe dokończenie poniższego zdania. Jako wskaźnik kwasowo-zasadowy, można zastosować sok z: Możliwe odpowiedzi: 1. buraków., 2. jabłek., 3. pomarańczy., 4. ogórka.
ReEaSasBQsOqj1
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłowe dokończenie poniższego zdania. Wskaźnik, który jest bezbarwny w roztworach o odczynie kwasowym, to: Możliwe odpowiedzi: 1. fenoloftaleina., 2. oranż metylowy., 3. lakmus., 4. błękit tymolowy.
RFWUbgWSjONvq1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz „Prawda” lub „Fałsz”.. Wskaźniki kwasowo-zasadowe zmieniają barwę w zależności od pH roztworu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wskaźnikiem, który przyjmuje malinowe zabarwienie w roztworach o odczynie zasadowym, jest tymoloftaleina.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie wskaźniki kwasowo-zasadowe przyjmują czerwone zabarwienie w pH kwasowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz „Prawda” lub „Fałsz”.. Wskaźniki kwasowo-zasadowe zmieniają barwę w zależności od pH roztworu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wskaźnikiem, który przyjmuje malinowe zabarwienie w roztworach o odczynie zasadowym, jest tymoloftaleina.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie wskaźniki kwasowo-zasadowe przyjmują czerwone zabarwienie w pH kwasowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R2O5vUNzVlfeu2
Ćwiczenie 5
Do pewnego wodnego roztworu związku chemicznego dodano czerwień Kongo. Wskaźnik przyjął barwę niebieską. Do sporządzenia wodnego roztworu użyto: Możliwe odpowiedzi: 1. kwasu solnego., 2. wodorotlenku potasu., 3. chlorku sodu, 4. azotanu() potasu.
W dwóch probówkach znajdują się wodne roztwory soli. Zaproponuj sposób, w jaki ustalisz, w której probówce występuje roztwór azotanu() amonu, a w której roztwór chlorku potasu. Do wykorzystania masz takie odczynniki, jak: fenoloftaleina, oranż metylowy, błękit tymolowy oraz uniwersalny papierek wskaźnikowy.
R1VWrytvY1U5X
(Uzupełnij).
R8cxiPP5nIOwc
(Uzupełnij).
Ustal odczyn poszczególnych roztworów.
Zapisz równania jonowe hydrolizy obu soli. Zastanów się, czy są to sole mocnych/słabych kwasów i słabych/mocnych zasad.
jest solą mocnego kwasu i mocnej zasady, więc hydroliza nie zachodzi:
reakcja nie zachodzi
jest elektrolitem mocnym i dysocjucje zgodnie z równaniem:
Dodatkowo jest to sól mocnego kwasu i słabej zasady, więc hydroliza zachodzi zgodnie z równaniem:
które można uprościć do następującej postaci:
W wyniki hydrolizy soli mocnego kwasu i słabej zasady dochodzi do obniżenia pH roztworu.
Roztwory, które znajdowały się w probówkach, zbadano za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. Zmienił on barwę na czerwoną pod wpływem roztworu azotanu() amonu, natomiast pod wpływem chlorku potasu barwa pozostała bez zmian, czyli żółta.
31
Ćwiczenie 8
Do zlewki wlano wodę destylowaną i odstawiono na kilka dni. Za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych zmierzono pH wody zaraz po nalaniu jej do zlewki oraz kilka dni później. Zaobserwowano, że po kilku dniach pH wody się obniżyło. Wyjaśnij, czym to jest spowodowane. Jeżeli uważasz, że zaszła reakcja, to zapisz jej równanie. Jakie barwy obserwowano na papierkach wskaźnikowych?
RbOd0rtebqmNf
(Uzupełnij).
R14X75bXl5oVP
(Uzupełnij).
Zastanów się nad otoczeniem, w którym znajdowała się woda destylowana.
Na początku papierek wskaźnikowy miał barwę żółtą. Barwa papierka wskaźnikowego, zanurzonego w wodzie, po kilku dniach miała barwę pomarańczową. Doszło do zakwaszenia wody w wyniku reakcji wody z tlenkiem węgla() z powietrza.