W dwóch probówkach znajdują się wodne roztwory soli. Zaproponuj sposób, w jaki ustalisz, w której probówce występuje roztwór azotanu() amonu, a w której roztwór chlorku potasu. Do wykorzystania masz takie odczynniki, jak: fenoloftaleina, oranż metylowy, błękit tymolowy oraz uniwersalny papierek wskaźnikowy.
R1VWrytvY1U5X
R8cxiPP5nIOwc
Ustal odczyn poszczególnych roztworów.
Zapisz równania jonowe hydrolizy obu soli. Zastanów się, czy są to sole mocnych/słabych kwasów i słabych/mocnych zasad.
jest solą mocnego kwasu i mocnej zasady, więc hydroliza nie zachodzi:
reakcja nie zachodzi
jest elektrolitem mocnym i dysocjucje zgodnie z równaniem:
Dodatkowo jest to sól mocnego kwasu i słabej zasady, więc hydroliza zachodzi zgodnie z równaniem:
które można uprościć do następującej postaci:
W wyniki hydrolizy soli mocnego kwasu i słabej zasady dochodzi do obniżenia pH roztworu.
Roztwory, które znajdowały się w probówkach, zbadano za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. Zmienił on barwę na czerwoną pod wpływem roztworu azotanu() amonu, natomiast pod wpływem chlorku potasu barwa pozostała bez zmian, czyli żółta.
31
Ćwiczenie 8
Do zlewki wlano wodę destylowaną i odstawiono na kilka dni. Za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych zmierzono pH wody zaraz po nalaniu jej do zlewki oraz kilka dni później. Zaobserwowano, że po kilku dniach pH wody się obniżyło. Wyjaśnij, czym to jest spowodowane. Jeżeli uważasz, że zaszła reakcja, to zapisz jej równanie. Jakie barwy obserwowano na papierkach wskaźnikowych?
RbOd0rtebqmNf
R14X75bXl5oVP
Zastanów się nad otoczeniem, w którym znajdowała się woda destylowana.
Na początku papierek wskaźnikowy miał barwę żółtą. Barwa papierka wskaźnikowego, zanurzonego w wodzie, po kilku dniach miała barwę pomarańczową. Doszło do zakwaszenia wody w wyniku reakcji wody z tlenkiem węgla() z powietrza.