Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób można otrzymać wodorotlenki?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uczeń:
analizuje główne metody otrzymywania wodorotlenków;
pisze równania reakcji otrzymywania wodorotlenków;
projektuje i przeprowadza doświadczenie, podczas którego otrzymuje wybrane wodorotlenki.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
odwrócona klasa;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów na poprzedniej lekcji o zapoznanie się z zamieszczonym w e‑materiale filmem samouczkiem „Otrzymywanie wodorotlenków”.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca, kierowana przez nauczyciela, która ma na celu zaciekawić uczniów poruszaną tematyką.
Nauczyciel przedstawia uczniom cel zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu do tematu: „W jaki sposób można otrzymać wodorotlenki?”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów – na podstawie metod otrzymywania wodorotlenków uczniowie tworzą mapę myśli, dotyczącą metod otrzymywania wodorotlenków.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy e‑materiału zawarty w sekcji „Przeczytaj”, po czym wymieniają się spostrzeżeniami. Jeśli jakieś kwestie są niejasne, prowadzący wyjaśnia je na forum klasy.
Eksperyment chemiczny – uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie. Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom karty pracy, szkło, sprzęt laboratoryjny i potrzebne odczynniki oraz przypomina o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania eksperymentu. Uczniowie w grupach rozwiązują postawiony problem badawczy, weryfikują postawioną hipotezę, obserwują zmiany podczas przebiegu eksperymentu, zapisują je, formułują i zapisują wnioski oraz równania reakcji chemicznych.
Po zakończeniu eksperymentów chętni liderzy grup na forum klasy omawiają efekty pracy grupy, a pozostałe grupy konfrontują ze swoimi zapisami. W przypadku rozbieżności trwa dyskusja, nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie i na koniec podsumowuje pracę uczniów.
Liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie wylosowane osoby z grupy przedstawiają rozwiązania zadania na forum. Osoby, które wszystkie ćwiczenia rozwiążą wzorowo – otrzymują oceny z aktywności.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania zawarte w zestawie ćwiczeń – nierozwiązane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jakie znasz metody otrzymywania wodorotlenków? Jakie produkty otrzymasz w reakcji metalu aktywnego z wodą? Na czym polega otrzymywanie wodorotlenku sodu metodą elektrolizy? Jakie wodorotlenki można otrzymać reakcją strąceniową? Jakie produkty otrzymamy w wyniku reakcji nadtlenku metalu z wodą?
Doświadczenie chemiczne:
Problem badawczy: Jak otrzymać wodorotlenek żelaza(III)?
Hipoteza: Wodorotlenek żelaza(III) można otrzymać metodą strąceniową.
Sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki; pipety Pasteura; łyżeczka; zlewka o poj. 100 cmIndeks górny 33
Odczynniki chemiczne: 10% roztwór chlorku żelaza(III); 10% roztwór wodorotlenku sodu; opiłki żelaza; woda destylowana.
Instrukcja wykonania:
W obu probówkach umieść po 3 cmIndeks górny 33 roztworu wodorotlenku sodu.
Do jednej probówki wlej tyle samo roztworu chlorku żelaza(III), a do drugiej wsyp 1/3 łyżeczki opiłków żelaza.
Obserwuj zmiany w obu probówkach.
Karta charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Film samouczek” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu w temacie „W jaki sposób można otrzymać wodorotlenki?”.