Sprawdź się
Podczas reakcji, którego z metali aktywnych z wodą nie otrzymamy wodorotlenku?
- berylu
- litu
- baru
- rubidu
Przeprowadzono doświadczenie, które zostało zilustrowane poniższym rysunkiem. Czy można na tej podstawie odróżnić tlenek zasadotwórczy od wodorotlenku? Odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z opisem doświadczenia. Czy można na tej podstawie odróżnić tlenek zasadowy od wodorotlenku? Odpowiedź uzasadnij.

Obserwacje: pojawiło się malinowe zabarwienie roztworu.
2) K2O + H2O → luka do uzupełnienia
3) K + H2O → luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
Uczeń zaplanował przeprowadzenie trzech reakcji, których substraty podane są poniżej. W której powstaje wodorotlenek potasu w roztworze wodnym? Zapisz równania zachodzących reakcji.
, , 2 , , , , , ,
1. + → +
2. + →
3. + → +
Zaproponuj co najmniej trzy możliwe metody otrzymania wodorotlenku magnezu. Zapisz równania zachodzących reakcji chemicznych.
Przeprowadzono składające się z dwóch etapów (I i II) doświadczenie, związane m.in. z właściwościami wodorotlenku glinu, które zostało opisane poniższym schematem.
Przeprowadzono składające się z dwóch etapów (I i II) doświadczenie, związane m.in. z właściwościami wodorotlenku glinu. Zapoznaj się z opisem schematu.

Al2(SO4)3 + luka do uzupełnienia → luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
Jaką substancję otrzymano w etapie I? Podaj jej nazwę oraz uzgodnij odpowiednie równanie reakcji.
, , glinu(III), , , , , , glinu(I), , glinu,
Otrzymano wodorotlenek .
+ → +
W której probówce – pierwszej, drugiej czy trzeciej – w etapie II roztworzy się otrzymana w etapie I substancja? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.
- w pierwszej
- w drugiej
- w trzeciej
Jaki charakter chemiczny ma substancja otrzymana w etapie I?
- zasadowy
- amfoteryczny
- kwasowy
MgO + H2O Mg(OH)2
Na2O + H2O 2 NaOH
W których probówkach zajdzie reakcja chemiczna pomiędzy wodą a tlenkiem? Zapisz kolejno odpowiednie równania reakcji.
, , , , , , , , , , , ,
+ →
+ →
+ →
Za pomocą równań reakcji chemicznych przedstaw przemiany zaznaczone na poniższym schemacie. Podaj nazwy wszystkich związków wapnia, umieszczając je w nawiasach przy reakcjach, w których powstaje dany związek.
Za pomocą równań reakcji chemicznych przedstaw przemiany opisane na schemacie. Podaj nazwy wszystkich związków wapnia, umieszczając je w nawiasach przy reakcjach, w których powstaje dany związek.

2) CaO + luka do uzupełnienia → Ca(OH)2 ( luka do uzupełnienia )
3) CaH2 + luka do uzupełnienia → Ca(OH)2 + luka do uzupełnienia ( luka do uzupełnienia )
4) Ca + luka do uzupełnienia → CaH2 ( luka do uzupełnienia )
, węglik wapnia, , , wodorek wapnia, wodorotlenek wapnia, tlenek wapnia, , , , , , wodorotlenek wapnia, , , nadtlenek wapnia, ,
1. + → ()
2. + → ()
3. + → + ()
4. + → ()
Za pomocą równań reakcji chemicznych przedstaw przemiany zaznaczone na poniższym schemacie. Podaj nazwy wszystkich związków żelaza, umieszczając je w nawiasach przy reakcjach, w których powstaje dany związek.
Za pomocą równań reakcji chemicznych przedstaw przemiany opisane na schemacie. Podaj nazwy wszystkich związków żelaza, umieszczając je w nawiasach przy reakcjach, w których powstaje dany związek.

, , chlorek żelaza(II), wodorotlenek żelaza(III), , , , , wodorotlenek żelaza(II), , tlenek żelaza(III), , chlorek żelaza(III), , , , tlenek żelaza(II), , , wodorotlenek żelaza(III), ,
1. + → + ()
2. + → ()
3. + → + ()
4. + ()
5. + → + ()
6. + → ()
