Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności czworokąta opisanego na okręgu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, klasa I lub II, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje pojęcie wielokąta opisanego na okręgu
zna i stosuje pojęcie wielokąta wpisanego w okrąg
zna i stosuje twierdzenie o czworokącie wpisanym w okrąg
zna i stosuje twierdzenie o czworokącie opisanym na okręgu
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o podanie przykładów wielokątów, których pole da się wyrazić „łatwo” poprzez długości boków. Może poprosić o obliczenie pola trapezu równoramiennego o danych bokach. Może także przywołać wielokąty cykliczne i wzór Brahmagupty. Następnie informuje (przypomina), że istnieje taka grupa czworokątów, których pole wyraża wzór .
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia, które ustala warunek konieczny i wystarczający, by w czworokąt dało się wpisać okrąg oraz o przypomnienie zasadniczego twierdzenia planimetrii.
Następnie prezentuje przygotowany wcześniej rysunek czworokąta podzielonego na dwa trójkąty, w które odpowiednio wpisano trójkąty styczne do przekątnej tego czworokąta. Może w tym miejscu poprosić o uruchomienie symulacji interaktywnej i wykonanie zawartych tam poleceń. Nauczyciel formułuje twierdzenie o zależności między wzajemnym położeniem odpowiednich punktów styczności okręgów wpisanych w trójkąty, a istnieniem okręgu wpisanego w czworokąt. Pod kierunkiem nauczyciela jeden z uczniów przeprowadza dowód na tablicy. Nauczyciel zaznacza, że prawdziwe jest również twierdzenie odwrotne, co oznacza, że jest to kolejne kryterium ustalające istnienie okręgu wpisanego w dany czworokąt.
Następnie nauczyciel przypomina problem, o którym była mowa na wstępie, tzn. możliwość obliczenia pola czworokąta ze wzoru . Prosi uczniów o wykazanie prawdziwości tego wzoru dla trapezów równoramiennych, w które można wpisać okrąg. Uczniowie pracują w parach. Następnie prosi wybranego ucznia o zapisanie dowodu na tablicy.
Nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie, który pokazuje zastosowanie poznanych własności. Uczniowie rozwiązują problem w parach i wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy efekty pracy.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Zachęca uczniów do przeprowadzenia dowodu twierdzenia odwrotnego do twierdzenia o okręgach wpisanych w czworokąt.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w wielokątOkrąg wpisany w wielokąt
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można ją wykorzystać przy realizacji tematu o czworokącie opisanym na okręgu.