Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Mechanizm powstawania i skutki tsunami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
2) wyjaśnia powstawanie sztormów, powodzi i tsunami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje mechanizm powstawania fali tsunami,
ocenia skutki wystąpienia tsunami,
wymienia przykłady miejsc najczęstszego występowania tsunami.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa z wykorzystaniem plakatu, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, filmu edukacyjnego, mapy)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze
Dawydow L.K., Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979 (rozdział Oceany i morza).
Góra P.F., Tsunami, if.uj.edu.pl (dostęp 12.05.2021).
Szymborski S., Szymborski K., Wszechocean, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć: prosi o przypomnienie rodzajów fal morskich i przyczyn ich powstawania.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia fotografię tsunami (e‑materiał), inicjuje dyskusję na forum klasy na temat tego, czym jest tsunami, czym różni się od innych fal morskich.
Uczniowie dobierają się w pary, w tekście e‑materiału wyszukują informacje na temat mechanizmu powstawania tsunami.
Dyskusja na forum klasy na temat przyczyn wystąpienia tsunami (wykorzystanie animacji z bloku tekstowego) – omówienie powstania tsunami na konkretnym przykładzie.
Uczniowie wyszukują w e‑materiale przykłady wystąpienia tsunami w XX wieku (e‑materiał: Wybrane przykłady największych tsunami i ich skutki) – wskazują je na mapie fizycznej świata, nazywają najbardziej zagrożone miejsca (regiony, kraje).
W jaki sposób można ostrzec mieszkańców wybrzeży przed tsunami? Następuje burza mózgów – uczniowie nadal pracują w parach, najpierw zapisują swoje propozycje na karteczkach samoprzylepnych, następnie przyklejają je do tablicy.
Wspólnie z nauczycielem analizują wypisane sposoby, grupują je, następnie weryfikacja i porównanie informacji z tekstem e‑materiału (fragment Ostrzeganie przed tsunami).
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale – uzupełnienie informacji i wstęp do pracy w grupach.
Nauczyciel pyta uczniów: w jaki sposób tsunami wpływają na środowisko przyrodnicze oraz na życie i gospodarkę człowieka?
Uczniowie łączą się w grupy – w taki sposób, aby powstało ich 6: trzy będą pracowały nad problemem wpływu tsunami na środowisko przyrodnicze, trzy – na życie i gospodarkę człowieka.
Następnie uczniowie otrzymują arkusze papieru i pisaki – na podstawie dostępnych źródeł informacji w grupach tworzą plakaty omawiające dany problem.
Po upływie określonego czasu trzy grupy pracujące nad tym samym problemem wieszają swoje plakaty na tablicy, a reprezentanci grup przedstawiają je (łącznie z oceną przedstawionych skutków) – grupy powinny się uzupełniać.
Po wszystkich prezentacjach możliwa jest krótka dyskusja na forum klasy nad oceną skutków tsunami.
Faza podsumowująca
Następuje utrwalenie materiału przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia.
Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji (również z filmu edukacyjnego zawartego w e‑materiale), podaj przykłady tsunami w Europie. Czy wystąpiły także w Polsce? Wyjaśnij, dlaczego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji powtórzeniowej z działu Problemy środowiskowe współczesnego świata (zakres rozszerzony: XVIII). Film można wykorzystać również podczas lekcji dotyczącej falowania wód morskich (zakres rozszerzony: IV. 1). Może także służyć uczniom do samodzielnej nauki.