Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Konwencja gotycka w twórczości Edgara Allana Poego. Zagłada domu Usherów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże w utworze cechy literatury gotyckiej;
wskaże w utworze środki artystyczne i wyjaśni ich funkcje;
omówi sposoby budowania grozy w tekstach kultury;
odczyta znaczenia symboliczne i sensy naddane utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑materiału Konwencja gotycka w twórczości Edgara Allana Poego. „Zagłada domu Usherów” oraz zastanowienie się nad sensem poniższych słów.
Czy jesteśmy dziećmi czy dorosłymi, kobietami czy mężczyznami, coś nas przyciąga do gotycyzmu. Aktywnie poszukujemy strachu, ciemnych i niepokojących obrazów i opowieści, które denerwują i zagrażają przemianą naszego pojęcia rzeczywistości. Niepewność, lęk natchniony rozpadem świata jest mile widziany przez publiczność gotycyzmu. Wydaje się, że musimy znaleźć formę – kontrolowaną formę – dla tego, co nierzeczywiste: to jest dzieło sztuki, dzięki któremu stykamy się z zagrożeniem jeszcze nie rzeczywistej, ale ciągle potencjalnej destrukcji naszego świata.
C. Russell, Cindy Sherman, Neogotycyzm i postmodernizm, [w:] Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002, s. 144.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy zgadzają się ze stwierdzeniem, że Aktywnie poszukujemy strachu, ciemnych i niepokojących obrazów i opowieści, które denerwują i zagrażają przemianą naszego pojęcia rzeczywistości.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające przygotowanie do lekcji:
- O czym jest historia przedstawiona w utworze Zagłada domu Usherów?
- W jaki sposób przejawiał się gotycyzm w twórczości Poego?Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy z następującym tekstem.
Gotycyzm to swoisty powrót do atmosfery średniowiecza, przesycony atmosferą grozy, nadnaturalności, cudowności, tajemniczości, ale też melancholią i groteską. Gotycyzm to również charakterystyczna, unikalna estetyka, artystyczna reprezentacja grozy, mroku i zjawisk nadnaturalnych. Samo pojęcie gotyku, początkowo stosowane było pogardliwie na określenie wytworów kultury niemal barbarzyńskich, które przeciwstawiały się klasycznemu, antycznemu ujęciu piękna. Dziś to właśnie odrzucenie konwencjonalnej estetyki jest jedną z kluczowych cech gotycyzmu. Ikonografia gotycka to zespół specyficznych, charakterystycznych obrazów, czasu, przestrzeni i klimatu. Stare zamki, opuszczone domostwa, średniowieczne opactwa, tajemnicze ruiny, średniowieczne katedry na równi z fascynacją dziką i nieujarzmioną przyrodą (szczególnie widoczną w twórczości romantycznej) tworzą ramy gotyckiej przestrzeni. Dopełnia ją groza nocy skrywającej niezliczone tajemnice. Świat zapełnią postaci mityczne, nadnaturalne, mistyczne, tajemnicze i tragiczne. Bohater gotycki to hybryda nieposkromionej wyobraźni twórców z archetypicznymi postaciami rodem z ludowych legend i mitów. Podobnie jak sam gotycyzm, wielu jego bohaterów przez stulecia przeszło liczne transformacje, często zatracając swój pierwotny charakter. To zresztą jedna z cech, którą wykorzystuje współczesna reklama. Od antycznych potworów, demonów, przez wytwory słowiańskiego folkloru, po współczesnych bohaterów miejskich opowieścii postmodernistycznej nihilistycznej wyobraźni, gotycyzm tworzy świat fascynujący i fantastyczny.
Anna Andrusiewicz, Narracja i konwencja gotycka w przekazach reklamowych https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/10465/AF075--10--Narracja‑i-konwencja--Andrusiewicz.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Następnie prosi uczniów o przejście do sekcji „Mapa myśli” i wykonanie polecenia 1.Polecenie 2 z sekcji multimedialnej uczniowie wykonują w parach. Chętna osoba przedstawia odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każdy zespół w ramach podsumowania wykonuje polecenia z sekcji „Sprawdź się”. Grupa I - wykonuje zadania 1, 2, 8, 9, a grupa II - zadania 3, 4, 5, 6, 7. Nauczyciel wspiera uczniów w wykonywanej pracy i weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Korzystając z tekstu z karty pracy oraz wiedzy z sekcji multimedialnej wykonaj polecenie 3: Omów ilustrację do opowiadania Zagłada domu Usherów, wskazując na niej elementy typowe dla konwencji gotyckiej.
Dla zainteresowanych: polecenia 4 i 5 z sekcji „Mapa myśli”.
Zredaguj historię przedstawioną w Zagładzie domu Usherów z perspektywy Roderyka Ushera lub Madeline Usher. Następnie sformułuj wnioski na temat roli narratora w opowiadaniu grozy.
Materiały pomocnicze:
C. Russell, Cindy Sherman, Neogotycyzm i postmodernizm, [w:] Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002.
Maria Janion, Żyjąc, tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencjalne, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne
Materiał z sekcji multimedialnej może stanowić podsumowanie lekcji.