Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Badanie właściwości chemicznych miedzi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), przewiduje i opisuje słownie przebieg reakcji rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów: azotowego(V) i siarkowego(VI) z Al, Fe, Cu, Ag.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) oraz stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) (dla Al, Fe, Cu, Ag).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje właściwości chemiczne miedzi;
pisze równania reakcji ilustrujące właściwości chemiczne miedzi;
przeprowadza doświadczenie, w którym sprawdzi przebieg reakcji miedzi ze stężonym kwasem azotowym(V).
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
z użyciem e‑podręcznika;
eksperyment chemiczny;
symulacja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik;
rzutnik multimedialny;
podręczniki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu i e‑materiale.
Przedstawienie uczniom tematu: „Badanie właściwości chemicznych miedzi” oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Uczniowie poszukują odpowiedzi na zadane przez siebie pytania w pkt. pierwszym w e‑materiale, w podręcznikach tradycyjnych oraz ewentualnie w internecie. Nauczyciel poszerza zdobyte informacje, tłumaczy niejasności lub koryguje błędne spostrzeżenia. Podopieczni mogą postawić następne pytania po zapoznaniu się z treścią „Przeczytaj”.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy i zadaje pytanie: w jaki sposób miedź reaguje z kwasami? Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Po zastanowieniu uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach. Każdy lider prezentuje odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Eksperyment uczniowski – „Identyfikacja miedzi w monecie”. Uczniowie pozostają w tych samych grupach i będą przeprowadzali eksperyment, w którym wykażą, że w skład mosiężnej monety wchodzi miedź. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Podopieczni je wypełniają w trakcie pracy oraz przygotowują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy i wspiera uczniów. Po zakończeniu liderzy prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie pracują samodzielnie z symulacją interaktywną w medium bazowym i wykonują zamieszczone tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jak przebiega pasywacja miedzi? Jak zachodzą reakcje miedzi z kwasami? Co to jest mosiądz? Jakie ma zastosowania? Z czego tworzy się pomniki lub monety?
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach wypisali wszystkie poruszone w dzisiejszej lekcji wątki. Następnie, do każdego podtematu mają narysować skalę od zera do dziesięciu i zaznaczyć, na ile oswoili dany wątek. Skala zerowa oznacza, że uczeń nadal pewnych kwestii nie rozumie, skala 10 – rozumie wszystko i potrafi daną wiedzę wykorzystać, natomiast skala 5 będzie oznaczać, że uczeń czuje się jeszcze niepewnie. Po narysowaniu skal kilku wybranych uczniów dzieli się na forum klasy swoimi wynikami. W przypadku skal mniejszych niż 10 prowadzący proponuje uczniom kilka rozwiązań, co zrobić, aby ich skale, a tym samym wiedza z danego obszaru, były maksymalne.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak przebiega pasywacja miedzi?
Jak zachodzą reakcje miedzi z kwasami?
Co to jest mosiądz?
Jakie ma zastosowania mosiądz?
Z czego tworzy się pomniki lub monety?
Doświadczenie chemiczne:
Szkło i sprzęt laboratoryjny są wymienione przy opisie doświadczenia w e‑materiale.
Odczynniki chemiczne są wymienione przy opisie doświadczenia w e‑materiale.
Instrukcja wykonania jest opisana przy opisie doświadczenia w e‑materiale.
Karta pracy ucznia:
Karty charakterystyk substancji.
Kryteria sukcesu. Uczeń:
omówi właściwości chemiczne miedzi;
wyjaśni, na czym polegają reakcje miedzi z kwasami utleniającymi i zapisze równania reakcji chemicznych;
zaprojektuje i wykaże doświadczalnie, że jednym ze składników monety jest miedź.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Symulacja interaktywna” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej związanej z tematem „Badanie właściwości chemicznych miedzi”.