Sprawdź się
Napisz równanie reakcji kwasu azotowego(V) z miedzią w formie jonowej skróconej, w czasie której wydziela się brunatnoczerwony, duszący gaz. Współczynniki stechiometryczne równania reakcji dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii. Odpowiedz, jaki roztwór kwasu użyto w reakcji – stężony czy rozcieńczony?
Kawałek mosiądzu (stopu miedzi i cynku) o masie 13 g student umieścił w zlewce, a następnie wprowadził rozcieńczony kwas solny. Zauważył wydzielanie się gazu, którego objętość w przybliżeniu wynosiła 1,12 (w przeliczeniu na warunki normalne). Podaj skład procentowy masowy tego stopu.
Podaj dwa sposoby otrzymywania azotanu(V) miedzi(II) z miedzi. Stosując zapis cząsteczkowy napisz odpowiednie równania reakcji chemicznych.
Zaproponuj doświadczenie, którego celem jest otrzymanie wodorotlenku miedzi(II). Dysponujesz miedzią oraz innymi odczynnikami nieorganicznymi (w skład których nie wchodzi miedź). W tym celu napisz odpowiednie równanie (równania) reakcji w formie cząsteczkowej.
Uczeń przeprowadził następujące doświadczenie:
Przygotował dwie zlewki. W jednej z nich (zlewka nr 1) umieścił wodny roztwór azotanu(V) srebra(I) o stężeniu 1 , a w drugiej (zlewka nr 2) - wodny roztwór azotanu(V) cynku o tym samym stężeniu. Następnie w każdej ze zlewek umieścił jedną miedzianą płytkę (obydwie wykorzystane przez ucznia płytki miały jednakową masę i wymiary).
Zastanów się i napisz jakich obserwacji powinien dokonać uczeń w trakcie wykonywania opisanego doświadczenia. Następnie zapisz w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej równanie bądź równania zachodzących podczas tego doświadczenia.