Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RsdIkDjNLvo1Y1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij poniższy tekst wybierając poprawne wyrażenia. Miedź, jako metal o 1. ujemnym, 2. ani, 3. i, 4. nie reaguje, 5. dodatnim, 6. reaguje potencjale elektrochemicznym w temperaturze pokojowej, 1. ujemnym, 2. ani, 3. i, 4. nie reaguje, 5. dodatnim, 6. reaguje z wodą 1. ujemnym, 2. ani, 3. i, 4. nie reaguje, 5. dodatnim, 6. reaguje kwasami słabo utleniającymi.
RzwwrvkNkxetZ1
Ćwiczenie 2
Wybierz i zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Miedź reaguje z tlenem z powietrza, czerwono-pomarańczowy tlenek miedzi(I) lub czarny tlenek miedzi(II) zależnie od warunków reakcji., 2. Siarczek miedzi(II) powstaje w wyniku działania ciekłej siarki na miedź, w temperaturze poniżej 620 K., 3. W czasie roztwarzania miedzi w stężonym kwasie solnym (HCl), uzyskuje się roztwór o barwie zielonej, która, po dodaniu wody, zmienia się na niebieską.
R1abK3skyLMMI1
Ćwiczenie 3
Dostępne opcje do wyboru: H2O, 2 CuO, H2O, O2, 2 H2O, CuO, 2 KOH, CuCl2, 4 Cu , K2SO4, CuCl2. Polecenie: Uzupełnij poniższe równania reakcji. 1. luka do uzupełnienia +  luka do uzupełnienia 2 Cu2O 
2. 2 Cu+O2  ogrzewanie luka do uzupełnienia
3. Cu(OH)2ogrzewanie   luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
4. CuO+2 HCl luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
5. CuSO4+ luka do uzupełnienia Cu(OH)2+ luka do uzupełnienia
6. Cu(OH)2+2 HCl  luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
R1ZKPTDyJFqvL1
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Napisz równanie reakcji kwasu azotowego(V) z miedzią w formie jonowej skróconej, w czasie której wydziela się brunatnoczerwony, duszący gaz. Współczynniki stechiometryczne równania reakcji dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego. Odpowiedź zanotuj w zeszycie do lekcji chemii. Odpowiedz, jaki roztwór kwasu użyto w reakcji – stężony czy rozcieńczony?

RKb8GYFfRP2Jc
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RZ2bdXvHzGztF
(Uzupełnij).
R1GeFoLGPgVVU2
Ćwiczenie 6
Dostępne opcje do wyboru: 3 Cu(NO3)2 , 2 NO, SO2, 2 H2O, Cu(NO3)2, 2 H2O, 2 NO2, CuSO4 , 2, 4 H2O, 8 , NO2, 3, AgNO3, 2, 4, H2O. Polecenie: Uzupełnij poniższe równania. 1. Ag+ luka do uzupełnienia HNO3(stęż.) luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
2. Cu+ luka do uzupełnienia HNO3(stęż.) luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
3. luka do uzupełnienia Cu+ luka do uzupełnienia HNO3(rozc.) luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
4. Cu+ luka do uzupełnienia H2SO4(gorący, stęż.)  luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
21
Ćwiczenie 7

Kawałek mosiądzu (stopu miedzi i cynku) o masie 13 g  student umieścił w zlewce, a następnie wprowadził rozcieńczony kwas solny. Zauważył wydzielanie się gazu, którego objętość w przybliżeniu wynosiła 1,12 dm3 (w przeliczeniu na warunki normalne). Podaj skład procentowy masowy tego stopu.

RvAAOxmFAXCI6
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R6pj9rVfe8jmq
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Podaj dwa sposoby otrzymywania azotanu(V) miedzi(II) z miedzi. Stosując zapis cząsteczkowy napisz odpowiednie równania reakcji chemicznych.

RIvD6UIYlCant
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RiBYiW460l2xL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zaproponuj doświadczenie, którego celem jest otrzymanie wodorotlenku miedzi(II). Dysponujesz miedzią oraz innymi odczynnikami nieorganicznymi (w skład których nie wchodzi miedź). W tym celu napisz odpowiednie równanie (równania) reakcji w formie cząsteczkowej.

RMKWaQWRkrW44
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RSZy6GMy6PKyL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Uczeń przeprowadził następujące doświadczenie:

Przygotował dwie zlewki. W jednej z nich (zlewka nr 1) umieścił wodny roztwór azotanu(V) srebra(I) o stężeniu 1 moldm3, a w drugiej (zlewka nr 2) - wodny roztwór azotanu(V) cynku o tym samym stężeniu. Następnie w każdej ze zlewek umieścił jedną miedzianą płytkę (obydwie wykorzystane przez ucznia płytki miały jednakową masę i wymiary).

Zastanów się i napisz jakich obserwacji powinien dokonać uczeń w trakcie wykonywania opisanego doświadczenia. Następnie zapisz w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej równanie bądź równania zachodzących podczas tego doświadczenia.

RDUrdmdEBYGmC
Odpowiedzi zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1JSXcx7vZXo2
(Uzupełnij).