Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Symulacja 1

Przeanalizuj poniższą symulację dotyczącą właściwości chemicznych miedzi, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające. Zastanów się, jak przebiega pasywacja miedzi oraz w jaki sposób miedź reaguje z kwasami.

Przeanalizuj opis poniższej symulacji dotyczącej właściwości chemicznych miedzi, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające. Zastanów się, jak przebiega pasywacja miedzi oraz w jaki sposób miedź reaguje z kwasami.

R1aLyP9LlYamo1
W symulacji zbadano właściwości chemiczne miedzi. Eksperymenty dotyczą pasywacji, badania palności miedzi oraz reakcji z kwasami. 1. Pasywacja. Na skali znajdującej się w w dolnej części symulacji zaznaczono lata od zera do pięćdziesięciu. Nad osią znajduje się płytka wykonana z miedzi mająca kolor pomarańczowo‑brązowy. Przesuwanie wskaźnikiem po osi umożliwia obserwowanie na powierzchni miedzianej płytki zmian. Pierwsze zmiany zaczynają się po pięciu latach można zaobserwować szarawe przebarwienia w niedużej liczbie miejsc na powierzchni. Po dziesięciu latach pasywacji jest wyraźna i płytkę około 10 procent płytki pokrywa szaro‑zielony nalot. W kolejnych latach stopniowo powierzchnię pokrywa coraz więcej patyny. Po około dwudziestu latach jest to już około 50 procent powierzchni płytki. Po czterdziestu pięciu latach powierzchnia jest prawie całkowicie pokryta szaro‑zielonym nalotem, a po pięćdziesięciu latach płytkę w całości pokrywa patyna, która również staje się ciemniejsza. 2. Palność. Miedziana płytka zostaje poddana ogrzewaniu nad palnikiem. W wyniku ogrzewania ciemnieje, staje się szarawa, a w końcu czarna. 3. Reakcje z kwasami. W doświadczeniu wykorzystano trzy miedziane płytki oraz trzy zlewki, w których znajdują się kolejno kwas solny, stężony kwas azotowy(V) oraz rozcieńczony kwas azotowy(V). Płytki wrzucono kolejno do zlewek oraz obserwowano zachodzące zmiany. Po umieszczeniu płytki w zlewce z kwasem solnym – brak zmian. W wyniku umieszczenia płytki w zlewce wypełnionej stężonym kwasem azotowym(V) metal uległ roztworzeniu, z roztworu zaczął wydzielać się brązowy gaz, a roztwór przybrał zielone zabarwienie. Po wrzuceniu do zlewki z rozcieńczonym kwasem azotowym metal również się roztwarza, jednak proces ten jest mniej dynamiczny. Z roztworu powoli wydzielają się pęcherzyki bezbarwnego gazu, który brązowieje na powietrzu. Roztwór staje się zielony.
Symulacja interaktywna pt. „Badanie właściwości chemicznych miedzi”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Ćwiczenie 1
RGPsk2m85dMe0
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Na powietrzu miedź: Możliwe odpowiedzi: 1. pokrywa się patyną o zielonoczarnym kolorze., 2. nie zmienia swojego zabarwienia., 3. pokrywa się patyną o jasnozielonym kolorze.
R8IIDe11O0fEP
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań. Jeśli zdanie jest prawdziwe zaznacz „Prawda", jeśli jest fałszywe zaznacz „Fałsz".. Miedź nie ulega pasywacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Miedź może reagować z wszystkimi kwasami, za wyjątkiem utleniających.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Miedź pod wpływem ogrzewania czernieje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 3

Odpowiedz, czy miedź może reagować ze wszystkimi kwasami. Jeśli nie - wyjaśnij dlaczego.

R16HaMmL0r7wl
Odpowiedź: (Uzupełnij).