Przeczytaj
Reakcje miedzi
W zależności od dostępności powietrza oraz temperatury miedź reaguje z tlenem tworząc czerwonopomarańczowy tlenek miedzi(I):
lub czarny tlenek miedzi(II):
Tlenek miedzi(I) otrzymuje się również przez redukcję tlenku miedzi(II):
Siarczek miedzi(I) występuje w przyrodzie jako minerał chalkozyn. W laboratorium można go otrzymać m.in. spalając miedź w parach siarki lub w czasie ogrzewania w strumieniu wodoru. Z kolei w celu otrzymania siarczku miedzi(II) należy miedź poddać reakcji z siarką w temperaturze niższej niż 620 K:
Miedź w obecności wilgoci i tlenku węgla(IV) tworzy zielony związek, zwany popularnie patyną. Związek ten o wzorze stanowi warstwę ochronną i chroni miedź przed dalszą korozją.
Reakcje z kwasami
Miedź, jako metal o dodatnim potencjale elektrochemicznymdodatnim potencjale elektrochemicznym w temperaturze pokojowej, nie reaguje z wodą ani kwasami słabo utleniającymi (np. ). W tabeli przedstawiono równania reakcji miedzi z wybranymi kwasami silnie utleniającymi.
Kwas | Równanie reakcji | Charakterystyka produktu gazowego |
---|---|---|
stężony | – brunatny gaz o ostrym zapachu | |
rozcieńczony | – bezbarwny gaz bez zapachu | |
gorący, stężony | – bezbarwny gaz o duszącym zapachu |
Wykonaj doświadczenie, w którym wykażesz, że w skład mosiężnej monety wchodzi miedź. W formularzu zapisz problem badawczy i hipotezę. Następnie zapisz obserwacje i sformułuj wnioski.
Sprzęt i odczynniki:
mosiężna moneta;
stężony kwas azotowy(V);
cylinder miarowy;
zlewka o pojemności 100 .
Instrukcja:
Do zlewki wlej 10 stężonego kwasu azotowego(V).
Ostrożnie włóż mosiężną monetę.
Zapisz obserwacje i wnioski.
Słownik
(łac. patina „naczynie” – dawniej naczynia wykonywane były z miedzi lub brązu); grynszpan szlachetny, śniedź; cienka (50‑80 µm) warstewka, najczęściej o niebieskozielonej barwie, która pokrywa powierzchnię wyrobów z miedzi i jej stopów oraz chroni głębsze warstwy metalu przed korozją
(łac. corrosio „zżeranie”) proces niszczenia (degradacji) materiałów, w wyniku reakcji chemicznych lub elektrochemicznych, które przebiegają na granicy zetknięcia z otaczającym je środowiskiem
dodatni potencjał elektrodowy (oznaczany jako ) posiadają metale szlachetne , które wykazują słabe właściwości redukujące (trudno je utlenić), przy czym jony tych metali wykazują silne właściwości utleniające (łatwo je zredukować)
Szereg elektrochemiczny metali:
Elektroda | E° [V] |
---|---|
-3,04 | |
-2,86 | |
-2,36 | |
-1,69 | |
-1,18 | |
-0,76 | |
-0,74 | |
-0,44 | |
-0,40 | |
-0,28 | |
-0,26 | |
-0,14 | |
-0,14 | |
-0,04 | |
0,00 | |
+0,32 | |
+0,34 | |
+0,80 | |
+0,85 | |
+1,52 |
Indeks górny Witowski D., Zbiór zadań 2002‑2012. Liceum i Technikum, Warszawa 2012. Indeks górny koniecWitowski D., Zbiór zadań 2002‑2012. Liceum i Technikum, Warszawa 2012.
Bibliografia
M. Krzeczkowska, J. Loch, A. Mizera, Repetytorium chemia : Liceum - poziom podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Bielsko‑Biała 2010.