Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kontrola obiektów – Unreal Engine, etap III
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Stworzysz projekt gry w Unreal Engine 5 z podstawową mapą.
Wyjaśnisz, na czym polega kontrola obiektów.
Zaimportujesz modele z Quixel Bridge.
Zmienisz kolory i materiały obiektów w grze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
uczenie przez działanie.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z zainstalowanym oprogramowaniem Unreal Engine.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kontrola obiektów – Unreal Engine, etap III”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w formie burzy mózgów wymieniają najważniejsze informacje zawarte w filmie, z którym zapoznawali się przed lekcją. W razie potrzeby posiłkują się treściami z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów, by dobrali się w pary. W takich zespołach będą tworzyć projekt gry przez kilka następnych lekcji. Uczniowie rozpoczynają pracę nad swoim projektem, powtarzając czynności zaprezentowane w filmie.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Sprawdź się” uczniowie zapoznają się z wykresem i wykonują ćwiczenia 1 i 2. Na forum klasy dzielą się swoimi przemyśleniami na temat tego, z czego wynika wzrost liczby graczy i jakie potencjalne skutki niesie za sobą.
W kolejnym kroku uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 3‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 9‑10 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Komputer z zainstalowanym oprogramowaniem Unreal Engine.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.