Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Sofiści i cyrenaicy – poglądy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Świadomość wpływu starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię.
IV. Dostrzeganie w poglądach wielkich filozofów starożytnych paradygmatów myślowych, które są obecne w kulturze aż do czasów dzisiejszych.
V. Identyfikowanie różnych problemów, stanowisk i nurtów filozoficznych na przykładach pytań i twierdzeń wielkich filozofów starożytnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz przedstawicieli oraz poglądy sofistów i cyrenaików.

  • Porównasz stanowiska sofistów i cyrenaików dotyczące etyki i teorii poznania.

  • Przemyślisz definicję przyjemności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna przedstawicieli oraz poglądy sofistów i cyrenaików;

  • prówna stanowiska sofistów i cyrenaików dotyczące etyki i teorii poznania;

  • przemyśli definicję przyjemności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sofiści i cyrenaicy – poglądy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup. Zespoły 1, 2 i 3 zapisują na kartkach najważniejsze poglądy sofistów, a grupy nr 4, 5 i 6 – cyrenaików. Po wykonaniu zadania nauczyciel wspólnie z uczniami porównuje notatki poszczególnych zespołów z informacjami zamieszczonymi na mapie myśli w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, aby postarali się porównać stanowiska sofistów i cyrenaików dotyczące etyki i teorii poznania.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się z filmem i odpowiedz na pytanie, na czym polegał hedonizm cyrenaików. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1, 3, 5 i 7. Wskazane pary prezentują rozwiązania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Sprawdź się”: Stwórz mem, w którym przedstawisz wspólny pogląd sofisty i cyrenaika. Ochotnicy prezentują swoje memy na forum klasy.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Protagorasa z Abdery: „Człowiek jest miarą wszystkiego: tego, co jest, że jest, i tego co nie jest, że nie jest”.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.

  • Gajda J., Sofiści, Warszawa 1989.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.