Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Sofiści i cyrenaicy – poglądy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz przedstawicieli oraz poglądy sofistów i cyrenaików.
Porównasz stanowiska sofistów i cyrenaików dotyczące etyki i teorii poznania.
Przemyślisz definicję przyjemności.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna przedstawicieli oraz poglądy sofistów i cyrenaików;
prówna stanowiska sofistów i cyrenaików dotyczące etyki i teorii poznania;
przemyśli definicję przyjemności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sofiści i cyrenaicy – poglądy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup. Zespoły 1, 2 i 3 zapisują na kartkach najważniejsze poglądy sofistów, a grupy nr 4, 5 i 6 – cyrenaików. Po wykonaniu zadania nauczyciel wspólnie z uczniami porównuje notatki poszczególnych zespołów z informacjami zamieszczonymi na mapie myśli w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, aby postarali się porównać stanowiska sofistów i cyrenaików dotyczące etyki i teorii poznania.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się z filmem i odpowiedz na pytanie, na czym polegał hedonizm cyrenaików. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1, 3, 5 i 7. Wskazane pary prezentują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Sprawdź się”: Stwórz mem, w którym przedstawisz wspólny pogląd sofisty i cyrenaika. Ochotnicy prezentują swoje memy na forum klasy.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Protagorasa z Abdery: „Człowiek jest miarą wszystkiego: tego, co jest, że jest, i tego co nie jest, że nie jest”.
Materiały pomocnicze:
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Gajda J., Sofiści, Warszawa 1989.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.