Sprawdź się
Założycielem szkoły cyrenajskiej był...
- Teodoros.
- Arystyp z Cyreny.
- Trazymach z Chalcedonu.
- Protagoras z Abdery.
Stwórz mem, w którym przedstawisz wspólny pogląd sofisty i cyrenaika.
Dopasuj pojęcia do definicji.
pogląd, według którego przedmiot poznania nie istnieje obiektywnie, lecz jedynie subiektywnie, doktryna etyczna, według której przyjemność jest jedynym lub najwyższym dobrem, celem i głównym motywem ludzkiego postępowania, pogląd, według którego jedynym źródłem poznania są wrażenia zmysłowe
| subiektywizm | |
| sensualizm | |
| hedonizm |
Ułóż rozmowę między sofistą i cyrenaikiem, w której zaprezentujesz ich odmienny pogląd.
Które z poniższych twierdzeń były głoszone przez sofistów?
- Człowiek powinien posiąść umiejętności, które zapewnią mu sukces w życiu prywatnym i publicznym.
- Prawo wynika z natury ludzkiej.
- Można udowodnić nawet najbardziej absurdalną tezę, jeśli się potrafi obmyślić zręczną argumentację.
- Prawda obiektywna jest ważniejsza niż subiektywne mniemanie.
Dopasuj poglądy do odpowiedniej szkoły.
Nie istnieje poznanie obiektywne, lecz jedynie własne, zmysłowe wrażenia., Nie istnieje obiektywne poznanie, lecz tylko subiektywne mniemania., Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy., Wiedza pozyskiwana na drodze zmysłowej jest względna., O wartości sądu świadczy kryterium jego użyteczności.
| Sofiści | |
|---|---|
| Cyrenaicy |
Oznacz elementy zdań w ten sposób, by przedstawić stanowisko cyrenaików dotyczące hedonizmu.
Przyjemność jest stanem, który trwa, dopóki {#działa powodujący ją bodziec}{człowiek jej pragnie}. Ma ona zatem charakter {duchowy}{#cielesny}. Przyjemność jest wywołana {przez brak cierpień i przykrości}{#nie tylko przez brak cierpień i przykrości}. Człowiek, który chce zaznać szczęścia, musi {#nauczyć się korzystać z każdej nadarzającej się okazji}{doświadczyć cierpienia i pokonać je}. Przyjemności nie różnią się między sobą {#jakością}{ilością}, lecz stopniem intensywności.
Praca domowa
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Protagorasa z Abdery: „Człowiek jest miarą wszystkiego: tego, co jest, że jest, i tego co nie jest, że nie jest”.