Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Podstawowe pojęcia psychologii społecznej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm;

6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zapozna się z odkryciami psychologii społecznej;

  • zdobędzie wiedzę teoretyczną o świecie społecznym;

  • przeanalizuje podstawowe mechanizmy zachowań społecznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • drzewo decyzyjne;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu: „Podstawowe pojęcia psychologii społecznej” i celów zajęć.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup analizuje część tekstu „Przeczytaj”. Każda grupa na tej podstawie tworzy krótką notatkę.

2. Uczniowie zamieniają się grupami. W każdym z nowo utworzonych zespołów powinien być przynajmniej jeden przedstawiciel każdej z poprzednich grup. W nowych zespołach osoby przedstawiają notatki utworzone we wcześniejszych grupach. W razie niejasności po przedstawieniu notatek, uczniowie odpowiadają na pytania innych osób.

3. Po zapoznaniu się z notatkami uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”.

4. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują ćwiczenia do niego dołączone.

5. Nauczyciel prosi uczniów o podanie skrótów myślowych, jakimi posługują się w życiu codziennym. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego posługują się skrótami myślowymi – w jakich sytuacjach etc. Analizują też skutki posługiwania się skrótami myślowymi. Na koniec wskazana osoba przedstawia wnioski z rozmowy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Dziś dla mnie najważniejsze było…”.

2. Wybrana osoba podsumowuje wypowiedzi uczniów, podając najczęściej powtarzające się zakończenia zdań.

Praca domowa:

  • Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

  • Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Bogdan Wojciszke, Psychologia społeczna, Poznań 2011.

Eliott Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia społeczna, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.