Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Podstawowe pojęcia psychologii społecznej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm;
6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapozna się z odkryciami psychologii społecznej;
zdobędzie wiedzę teoretyczną o świecie społecznym;
przeanalizuje podstawowe mechanizmy zachowań społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
drzewo decyzyjne;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu: „Podstawowe pojęcia psychologii społecznej” i celów zajęć.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup analizuje część tekstu „Przeczytaj”. Każda grupa na tej podstawie tworzy krótką notatkę.
2. Uczniowie zamieniają się grupami. W każdym z nowo utworzonych zespołów powinien być przynajmniej jeden przedstawiciel każdej z poprzednich grup. W nowych zespołach osoby przedstawiają notatki utworzone we wcześniejszych grupach. W razie niejasności po przedstawieniu notatek, uczniowie odpowiadają na pytania innych osób.
3. Po zapoznaniu się z notatkami uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”.
4. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują ćwiczenia do niego dołączone.
5. Nauczyciel prosi uczniów o podanie skrótów myślowych, jakimi posługują się w życiu codziennym. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego posługują się skrótami myślowymi – w jakich sytuacjach etc. Analizują też skutki posługiwania się skrótami myślowymi. Na koniec wskazana osoba przedstawia wnioski z rozmowy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Dziś dla mnie najważniejsze było…”.
2. Wybrana osoba podsumowuje wypowiedzi uczniów, podając najczęściej powtarzające się zakończenia zdań.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Bogdan Wojciszke, Psychologia społeczna, Poznań 2011.
Eliott Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia społeczna, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.