Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1dm1csYUHsH71
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Błąd w ocenie wynikający ze zwracania nadmiernej uwagi na jeden aspekt i ignorowania innych to… Możliwe odpowiedzi: 1. efekt pierwszeństwa., 2. efekt halo., 3. efekt ślepej plamki., 4. efekt skupienia.
ReJY5nxzIHdzw1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z podanych odpowiedzi można zaliczyć do podstawowych motywów zachowań społecznych. Możliwe odpowiedzi: 1. budowa więzi społecznych, 2. zrozumienie siebie i innych, 3. uzyskanie i utrzymanie statusu społecznego, 4. wystawianie się na potencjalne zagrożenia
RRkBt0njXr4av2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Mimo wyspecjalizowanego systemu nerwowego ludzie skłonni są wierzyć w rzeczy, które mają niewiele wspólnego z prawdą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nasze zachowanie zależy bardziej od tego, jaka naprawdę jest rzeczywistość, niż od tego, jak ją rozumiemy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Schemat roli społecznej to zbiór oczekiwań co do zachowań właściwych dla osób zajmujących określoną pozycję społeczną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Interakcje społeczne to proste procedury, których mechanizmy są powszechnie rozumiane przez społeczeństwo. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Słownik Języka Polskiego PWN: manipulacja

[W]ykorzystywanie jakichś okoliczności, naginanie lub przeinaczanie faktów w celu udowodnienia swoich racji lub wpływania na cudze poglądy i zachowania.

1 Źródło: Słownik Języka Polskiego PWN: manipulacja, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl [dostęp 19.02.2021 r.].
R1eDoei67RC65
Wyjaśnij, czy manipulacja jest przedmiotem badań psychologii społecznej. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Elliot Aronson Człowiek – istota społeczna

W sytuacjach podobnych do tych, które badał Asch, jednomyślność opinii większości jest jednym z czynników mających decydujący wpływ na prawdopodobieństwo, że badany dostosuje swoją ocenę do tej opinii.

4 Źródło: Elliot Aronson, Człowiek – istota społeczna, tłum. Józef Radzicki, Warszawa 1997, s. 39.
R1OFESC2v7hQo
Podaj nazwę zjawiska, o którym jest mowa w powyższym tekście. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Elliot Aronson Człowiek – istota społeczna

Posługiwanie się stereotypami nie musi być rozmyślnym aktem zniewagi: często jest ono jedynie sposobem upraszczania naszego obrazu świata i wszyscy czynimy to w pewnym stopniu. Gdy słyszymy słowa: „nowojorski taksówkarz”, „włoski fryzjer” czy „wesołek klasowy”, to większości z nas przywodzą one na myśl jakiś specyficzny obraz. Jeśli stereotyp jest oparty na doświadczeniu i ogólnie biorąc – zgodny z rzeczywistością, to jest on przystosowawczym, uproszczonym sposobem ujmowania świata.

5 Źródło: Elliot Aronson, Człowiek – istota społeczna, tłum. Józef Radzicki, Warszawa 1997, s. 361–362.
R1WKUH499kyEC
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Ewa Pluta Myślenie krytyczne – jak się go nauczyć? I właściwie po co?

„Myślenie krytyczne jest rodzajem myślenia realistycznego, ukierunkowanego na specyficzny cel, jakim jest ewaluacja. (…) Celem myślenia krytycznego jest rzetelna i realistyczna ocena istotnych aspektów aktywności intelektualnej człowieka” – definiuje w Psychologii poznawczej prof. Edward Nęcka. Dr Stella CottrellUniversity of East London tworzy nieformalny kodeks człowieka myślącego krytycznie. Po pierwsze, powinien on umiejętnie oceniać przeciwstawne argumenty i dowody. Po drugie, rozpoznawać stanowiska, wnioski i argumenty prezentowane przez interlokutora, a także techniki i manipulacje, które może on stosować, aby uczynić swój wywód bardziej przekonującym. Po trzecie, człowiek myślący krytycznie rozważa problemy w sposób ustrukturyzowany, wnikliwie i z wykorzystaniem prawideł logiki. Po czwarte, jako wisienka na torcie, potrafi on swój punkt widzenia przedstawiać w sposób jasny, zrozumiały i przemyślany.

2 Źródło: Ewa Pluta, Myślenie krytyczne – jak się go nauczyć? I właściwie po co?, dostępny w internecie: swps.pl [dostęp 19.02.2021 r.].
Rv2mtYlM5e8YG
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Ida Brożek Najlepszym narzędziem marketingowym są ludzkie przekonania. Jak heurystyki i błędy poznawcze wpływają na nasze wybory konsumenckie?

Konsumenci wybierają produkty emocjami. Sprzedając produkt, tak naprawdę powinniśmy sprzedać ideę, która za tym stoi, pewien określony sposób życia, który jest interesujący dla odbiorcy. Wtedy wytwarzamy pragnienie poznania.

Heurystyczne myślenie o produkcie działa tak, że jesteśmy przekonani o pewnych własnościach konkretnych ludzi lub rzeczy. Ludzie odnoszący sukcesy wyglądają elegancko i nonszalancko, jadają w nowoczesnych, przestronnych miejscach. Chcemy ich poznać, wejść do ich świata, a zatem –musimy zdobyć atrybuty, które w tym świecie są niezbędne. Decyzje tego typu podejmujemy w ułamku sekundy, więc, dostosowując się do sposobu rozumowania klienta, możemy przewidzieć, czy na samym początku produkt zostanie w ogóle „wstępnie zaakceptowany”.

3 Źródło: Ida Brożek, Najlepszym narzędziem marketingowym są ludzkie przekonania. Jak heurystyki i błędy poznawcze wpływają na nasze wybory konsumenckie?, 22.05.2019 r., dostępny w internecie: marketing-automation.pl [dostęp 19.02.2021 r.].
Rk5vzZ7bk9eqs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Richard J. Crisp, Rhiannon N. Turner Psychologia społeczna

Umiejętność jednoczesnego utrzymania dwóch tożsamości daje kilka korzyści. Buriel i współpracownicy stwierdzili, że jednostki dwukulturowe lepiej odnajdywały się w interakcjach z osobami spoza kręgu własnej mniejszości etnicznej, stosowały lepsze strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach i przejawiały wyższe umiejętności interpersonalne. Podobnie Schwarzer, Bowler i Rauch wykazali, że należący do mniejszości studenci sprawnie komunikujący się z kulturą większości, wykazywali nie tylko wyższy poziom poczucia własnej wartości niż jednostki o słabszej dwukulturowości, lecz także opisywali mniej doświadczeń związanych z napięciami na tle rasowym i konfliktami etnicznymi. W porównaniu do jednostek monokulturowych, dwukulturowe jednostki, które przełączają się między kulturami, uważa się również za lepiej funkcjonujące poznawczo i zdrowsze psychicznie, oraz mające wyższą samoocenę.

6 Źródło: Richard J. Crisp, Rhiannon N. Turner, Psychologia społeczna, tłum. Aleksandra Gruszka, Warszawa 2015, s. 56.
R1CaghTx7Ytdq
Wyjaśnij, co daje społeczności występowanie w jej zbiorze jednostek dwukulturowych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
Daniel Kahneman Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

Zdanie „Hitler uwielbia psy i małe dzieci” odbieramy jako szokujące, nawet kiedy je słyszymy po raz kolejny z rzędu, bo najmniejszy ślad dobroci u tak złej osoby gwałci oczekiwania płynące z efektu halo. Niespójności zaburzają płynność myślenia i wyrazistość uczuć.

7 Źródło: Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, tłum. Piotr Szymczak, Poznań 2012, s. 268.

Źródło II

1
Richard J. Crisp, Rhiannon N. Turner Psychologia społeczna

Zgodnie z teorią dysonansu poznawczego zachowanie, które w jakimś sensie przeczy posiadanym postawom, wywołuje uczucie dyskomfortu. Mówiąc prościej, ludzie czują się źle, jeśli podejmują działania niezgodne z własnymi postawami. Przykładowo, miłośnik zwierząt może szczerze zmartwić się, gdy przejedzie jeża; osoba dbająca o środowisko oraz własne zdrowie może czuć się nie w porządku, jeśli za dużo pije, a wracając z nocnej imprezy śmieci na ulicy frytkami lub kebabem.

8 Źródło: Richard J. Crisp, Rhiannon N. Turner, Psychologia społeczna, tłum. Maciej Skerdej, Warszawa 2015, s. 112.
R1SwL8ZYjYscZ
Opisz zbieżność efektu „halo” oraz teorii dysonansu poznawczego. (Uzupełnij).