Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Mimo wyspecjalizowanego systemu nerwowego ludzie skłonni są wierzyć w rzeczy, które mają niewiele wspólnego z prawdą. | □ | □ |
Nasze zachowanie zależy bardziej od tego, jaka naprawdę jest rzeczywistość, niż od tego, jak ją rozumiemy. | □ | □ |
Schemat roli społecznej to zbiór oczekiwań co do zachowań właściwych dla osób zajmujących określoną pozycję społeczną. | □ | □ |
Interakcje społeczne to proste procedury, których mechanizmy są powszechnie rozumiane przez społeczeństwo. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Słownik Języka Polskiego PWN: manipulacja[W]ykorzystywanie jakichś okoliczności, naginanie lub przeinaczanie faktów w celu udowodnienia swoich racji lub wpływania na cudze poglądy i zachowania.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Człowiek – istota społecznaW sytuacjach podobnych do tych, które badał Asch, jednomyślność opinii większości jest jednym z czynników mających decydujący wpływ na prawdopodobieństwo, że badany dostosuje swoją ocenę do tej opinii.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Człowiek – istota społecznaPosługiwanie się stereotypami nie musi być rozmyślnym aktem zniewagi: często jest ono jedynie sposobem upraszczania naszego obrazu świata i wszyscy czynimy to w pewnym stopniu. Gdy słyszymy słowa: „nowojorski taksówkarz”, „włoski fryzjer” czy „wesołek klasowy”, to większości z nas przywodzą one na myśl jakiś specyficzny obraz. Jeśli stereotyp jest oparty na doświadczeniu i ogólnie biorąc – zgodny z rzeczywistością, to jest on przystosowawczym, uproszczonym sposobem ujmowania świata.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Myślenie krytyczne – jak się go nauczyć? I właściwie po co?„Myślenie krytyczne jest rodzajem myślenia realistycznego, ukierunkowanego na specyficzny cel, jakim jest ewaluacja. (…) Celem myślenia krytycznego jest rzetelna i realistyczna ocena istotnych aspektów aktywności intelektualnej człowieka” – definiuje w Psychologii poznawczej prof. Edward Nęcka. Dr Stella Cottrell z University of East London tworzy nieformalny kodeks człowieka myślącego krytycznie. Po pierwsze, powinien on umiejętnie oceniać przeciwstawne argumenty i dowody. Po drugie, rozpoznawać stanowiska, wnioski i argumenty prezentowane przez interlokutora, a także techniki i manipulacje, które może on stosować, aby uczynić swój wywód bardziej przekonującym. Po trzecie, człowiek myślący krytycznie rozważa problemy w sposób ustrukturyzowany, wnikliwie i z wykorzystaniem prawideł logiki. Po czwarte, jako wisienka na torcie, potrafi on swój punkt widzenia przedstawiać w sposób jasny, zrozumiały i przemyślany.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Najlepszym narzędziem marketingowym są ludzkie przekonania. Jak heurystyki i błędy poznawcze wpływają na nasze wybory konsumenckie?Konsumenci wybierają produkty emocjami. Sprzedając produkt, tak naprawdę powinniśmy sprzedać ideę, która za tym stoi, pewien określony sposób życia, który jest interesujący dla odbiorcy. Wtedy wytwarzamy pragnienie poznania.
Heurystyczne myślenie o produkcie działa tak, że jesteśmy przekonani o pewnych własnościach konkretnych ludzi lub rzeczy. Ludzie odnoszący sukcesy wyglądają elegancko i nonszalancko, jadają w nowoczesnych, przestronnych miejscach. Chcemy ich poznać, wejść do ich świata, a zatem –musimy zdobyć atrybuty, które w tym świecie są niezbędne. Decyzje tego typu podejmujemy w ułamku sekundy, więc, dostosowując się do sposobu rozumowania klienta, możemy przewidzieć, czy na samym początku produkt zostanie w ogóle „wstępnie zaakceptowany”.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Psychologia społecznaUmiejętność jednoczesnego utrzymania dwóch tożsamości daje kilka korzyści. Buriel i współpracownicy stwierdzili, że jednostki dwukulturowe lepiej odnajdywały się w interakcjach z osobami spoza kręgu własnej mniejszości etnicznej, stosowały lepsze strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach i przejawiały wyższe umiejętności interpersonalne. Podobnie Schwarzer, Bowler i Rauch wykazali, że należący do mniejszości studenci sprawnie komunikujący się z kulturą większości, wykazywali nie tylko wyższy poziom poczucia własnej wartości niż jednostki o słabszej dwukulturowości, lecz także opisywali mniej doświadczeń związanych z napięciami na tle rasowym i konfliktami etnicznymi. W porównaniu do jednostek monokulturowych, dwukulturowe jednostki, które przełączają się między kulturami, uważa się również za lepiej funkcjonujące poznawczo i zdrowsze psychicznie, oraz mające wyższą samoocenę.
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnymZdanie „Hitler uwielbia psy i małe dzieci” odbieramy jako szokujące, nawet kiedy je słyszymy po raz kolejny z rzędu, bo najmniejszy ślad dobroci u tak złej osoby gwałci oczekiwania płynące z efektu halo. Niespójności zaburzają płynność myślenia i wyrazistość uczuć.
Źródło II
Psychologia społecznaZgodnie z teorią dysonansu poznawczego zachowanie, które w jakimś sensie przeczy posiadanym postawom, wywołuje uczucie dyskomfortu. Mówiąc prościej, ludzie czują się źle, jeśli podejmują działania niezgodne z własnymi postawami. Przykładowo, miłośnik zwierząt może szczerze zmartwić się, gdy przejedzie jeża; osoba dbająca o środowisko oraz własne zdrowie może czuć się nie w porządku, jeśli za dużo pije, a wracając z nocnej imprezy śmieci na ulicy frytkami lub kebabem.