Dla nauczyciela
Autor: Beata Kuna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności funkcji złożonych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) posługuje się złożeniami funkcji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dokonuje analizy własności składowych funkcji złożonych, aby pokazać daną własność złożenia;
stosuje twierdzenia dotyczące funkcji złożonych do wykazywania własności złożeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dywanik pomysłów;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel razem z uczniami przypomina definicję funkcji złożonej. Pokazuje diagramy albo je rysuje.
Prowadząc rozmowę kierowaną nauczyciel skłania uczniów do przypomnienia własności funkcji: różnowartościowość, „na”, monotoniczność, parzystość i nieparzystość.
Następnie wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Wybrany uczeń przypomina własność łączności dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych. Nauczyciel przedstawia Przykład 1.
Wybrany uczeń przypomina prawo przemienności dodawania i mnożenia w zbiorze liczb rzeczywistych i rozwiązuje Przykład 2 przy tablicy.
Uczniowie analizują Przykłady 3 i 4, następnie rozwiązania są dyskutowane na forum klasy.
Uczniowi metodą dywanika pomysłów proponują rozwiązania Przykładów 5‑7, porównują je z zaproponowanymi w materiale.
Uczniowie analizują przykłady złożeń funkcji przedstawionych w symulacji interaktywnej.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 4‑6 w sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel wyjaśnia zgłaszane wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem przykładów, które pojawiły się na lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie:
analizują przykłady 8‑10 z sekcji „Przeczytaj”,
wykonują polecenie 2 pod symulacją interaktywną,
rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie funkcji. Zależności funkcyjnePojęcie funkcji. Zależności funkcyjne
Wskazówki metodyczne:
Polecenie związane z symulacją i samą symulację można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału o własnościach funkcji złożonych. Symulację interaktywną można wykorzystać w lekcji „Wykresy funkcji złożonych”.