Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Sytuacje graniczne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z podstawowymi informacjami na temat filozofii egzystencjalnej Karla Jaspersa.
Przeanalizujesz kategorię sytuacji granicznych.
Zastanowisz się nad znaczeniem sytuacji granicznych w refleksji nad ludzką egzystencją.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
praca z tekstem;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sytuacje graniczne”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczeń nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Burza mózgów. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto zapoznał się z materiałem i wykonał zadane ćwiczenia. Krótkie omówienie treści materiału i ćwiczeń. Następnie wybrany uczeń pisze na tablicy hasło sytuacje graniczne i klasa, pracując metodą burzy mózgów, zbiera przykłady takich sytuacji. W dalszej kolejności wszyscy zastanawiają się, co wspólnego mają wypisane sytuacje i jakie mogą mieć konsekwencje dla człowieka. Szukają w nich także wyrazu sformułowanej przez Jaspersa myśli, że egzystencja ludzka jest skierowana na pełnię, na absolut.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenie:
- Uzupełnij grafikę, przesuwając kafelki pod pojęcia i wpisując filozoficzny opis do podanych haseł.
Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadań, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.Uczniowie pracują w parach i przygotowują krótkie scenki ilustrujące słowa Jaspersa zawarte w sekcji „Przeczytaj”: Ze źródła, jakim są sytuacje graniczne, wypływa zasadniczy impuls, który w klęsce każe szukać drogi do bytu. Decydujący jest dla człowieka sposób, w jaki doświadcza on klęski: czy pozostaje przed nim ukryta i dopiero u kresu powala go siłą faktu, czy też człowiek potrafi postrzegać klęskę bez masek, uobecniać ją sobie jako stałą granicę swego istnienia; czy sam siebie uspokaja, chwytając się jakichś fantastycznych rozwiązań, czy też uczciwie przyjmuje klęskę milcząc w obliczu niewyjaśnialnego. Sposób, w jaki człowiek doświadcza klęski, rozstrzyga o tym, kim się staje. W sytuacjach granicznych albo ukazuje się nicość, albo też daje się odczuć to, co jest naprawdę, pomimo i ponad wszelkim znikającym byciem w świecie. Nawet rozpacz, przez sam fakt, że jest możliwa w świecie, staje się drogowskazem odsyłającym poza świat. Prezentacja wybranych scenek i omówienie ich na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenia nr 8 i 9 i prosi uczniów, aby rozwiązali je indywidualnie. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów i udziela im informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 11.
Praca domowa:
Ćwiczenie nr 10 w zestawie ćwiczeń oraz polecenie nr 3 do multimedium.
Materiały pomocnicze:
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, Kraków 2009.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 3, Warszawa 2005.
Prokopski J.A., Egzystencja i tragizm. Dialektyka ludzkiej skończoności, Kęty 2007.
Wahl J., Krótka historia egzystencjalizmu, Wrocław 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.