Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rwz3jThfuNTJs1
Ćwiczenie 1
Zaznacz określenia, które nie pasują do filozofii Karla Jaspersa. Możliwe odpowiedzi: 1. sytuacja, 2. wina, 3. walka, 4. bunt, 5. antynomia, 6. rozbicie, 7. egzystencja, 8. harmonia, 9. cierpienie, 10. akceptacja, 11. komunikacja, 12. śmierć, 13. synteza
RjwBZxnKsUXqk1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary. sprzeczności tkwiące w człowieku i świecie Możliwe odpowiedzi: 1. czasowo-przestrzenna, kulturowa , charakterologiczna określoność egzystencji, 2. akceptacja konieczności, 3. teodycea, 4. komunikacja, 5. antynomia bycie w sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. czasowo-przestrzenna, kulturowa , charakterologiczna określoność egzystencji, 2. akceptacja konieczności, 3. teodycea, 4. komunikacja, 5. antynomia amor fati Możliwe odpowiedzi: 1. czasowo-przestrzenna, kulturowa , charakterologiczna określoność egzystencji, 2. akceptacja konieczności, 3. teodycea, 4. komunikacja, 5. antynomia próba usprawiedliwienia i nadania sensu cierpieniu Możliwe odpowiedzi: 1. czasowo-przestrzenna, kulturowa , charakterologiczna określoność egzystencji, 2. akceptacja konieczności, 3. teodycea, 4. komunikacja, 5. antynomia wspólna „walka w miłości” o autentyczną egzystencję Możliwe odpowiedzi: 1. czasowo-przestrzenna, kulturowa , charakterologiczna określoność egzystencji, 2. akceptacja konieczności, 3. teodycea, 4. komunikacja, 5. antynomia
R1cH1bV4wbtUD1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawną odpowiedź. Rozpoznanie sytuacji granicznych prowadzi do... Możliwe odpowiedzi: 1. urzeczywistnienia egzystencji., 2. poczucia absurdu świata., 3. pragnienia syntezy i harmonii.
RccbahYlg5DBo1
Ćwiczenie 4
Zaznacz poprawną odpowiedź. Rozpoznanie sytuacji granicznych dokonuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. dzięki obiektywnej wiedzy naukowej., 2. poprzez refleksję., 3. intuicyjnie.
R1Nd0vLNFnVs92
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawną odpowiedź. Filozoficznym punktem wyjścia dla refleksji o sytuacjach granicznych jest... Możliwe odpowiedzi: 1. ludzka śmiertelność., 2. antynomiczna struktura świata., 3. zło tkwiące w świecie.
RH1oTYxK0eOeF1
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawną odpowiedź. Właściwym stosunkiem człowieka do sytuacji granicznych jest... Możliwe odpowiedzi: 1. bunt i walka., 2. niezgoda i chęć zmiany., 3. akceptacja.
RKtIuqc3aXAuG1
Ćwiczenie 7
Zaznacz poprawną odpowiedź. Bycie w sytuacji granicznej oznacza... Możliwe odpowiedzi: 1. daną człowiekowi określoność: jego empiryczny byt, miejsce, czas, ramy kulturowe, 2. wybraną rolę społeczno-kulturową, 3. przypadkowy układ zdarzeń, z którego jednostka powinna sie wyzwolić
21
Ćwiczenie 8

Odpowiedz, jak rozumiesz pojęcie „antynomiczna struktura świata”? Zastanów się nad konsekwencjami teoretycznymi tego pojęcia, dostrzegając różnicę między nim a antynomią w ogóle.

R82U1Oi0gyjCQ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób według Jaspersa może urzeczywistniać się egzystencja?

R2i7ORub14O5r
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Opisz, w jaki sposób w sytuacji granicznej, śmierci, człowiek może urzeczywistnić siebie?
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Opisz, w jaki sposób w sytuacji granicznej, śmierci, człowiek może urzeczywistnić siebie?
Tadeusz Gadacz Wypisy z ksiąg filozoficznych. O życiu, o śmierci

„(…) Kiedy mówi się o śmierci i nieśmiertelności, nie wiemy nic. Jednak w postawach wobec śmierci da się opisać to, co egzystencjalnie autentyczne, obok tego, co nieautentyczne.

Po pierwsze: śmierć zostaje ukryta, człowiek chce o niej zapomnieć. Albo odwrotnie: myśli się ciągle o śmierci, zaniedbując życie. Od obydwu nieautentyczności uwalnia nas postawa: to, co czynię i czego doświadczam, podlega mierze. Czy opiera się ona śmierci?

Po drugie: Myśl o śmierci może wywołać strach, właściwie w ogóle nie do zniesienia. Spojrzenie w pustkę, w sobie i poza sobą, pozwala uciec w działanie bez wytchnienia, wystrzega się namysłu. Ale pozostaje ukryty niepokój. Pozornie może od niego uwolnić tylko siła witalna, w rzeczywistości jedynie napór myśli o śmierci. Potwierdza ona inne niż tylko witalne znaczenie człowieka, wieczną wagę jego miłości. Spokój przed śmiercią wymyka się świadomości tego, co nie potrafi przyjąć śmierci.

Po trzecie: Istnienie żyje w nastroju śmierci. Spętanie to przezwyciężył jednak człowiek, który w życiu posiadł wiedzę o śmierci, wiedzę, która myśli o życiu, a nie o śmierci.

Po czwarte: Wiedza o śmierci strąca w otchłań, w której wszystko jest równoważne, ponieważ staje się niczym. Ze zwątpienia nicości wyprowadza egzystencjalne doświadczenie: śmierci właściwie nie ma. Stajemy się małoduszni w upadaniu, wielkoduszni we wzlotach egzystencji. Krocząc naprzód z wahaniem przez jedno i drugie docieramy do siebie samych.

Streszczam:

Jesteśmy świadomi, że umrzemy. Nie wiemy nic o byciu umarłym. Wybito nam z rąk to, czego się uczepiliśmy, jak wiedza i niewiedza określona przez wiarę.

Zadaniem człowieka jest żyć z odwagą i w zagrożeniu według najwyższych rozjaśniających się miar, w sytuacjach, które są mu dane. Żeby wiedział o nieśmiertelności jako o stanie faktycznym, zostanie mu zabrana jego istota. To, że wytrzymuje on tę niewiedzę, pozwala mu dotrzeć do siebie i wyprowadza go na jego drogę”.

cytatps Źródło: Tadeusz Gadacz, Wypisy z ksiąg filozoficznych. O życiu, o śmierci, Kraków 1995, s. 124–125.
RIVrnHCX1LeDv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11
Wróć raz jeszcze do tekstu źródłowego z poprzedniego ćwiczenia. Opisz, dlaczego – choć o śmierci nie wiemy nic – jest ona tak ważnym tematem dla filozofii?
Wróć raz jeszcze do tekstu źródłowego z poprzedniego ćwiczenia. Opisz, dlaczego – choć o śmierci nie wiemy nic – jest ona tak ważnym tematem dla filozofii?
R108L2iIOp5OB
(Uzupełnij).