Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąt nachylenia prostej do osi X
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza współczynnik kierunkowy prostej, znając jej kąt nachylenia do osi ,
wyznacza kąt nachylenia prostej do osi , znając jej współczynnik kierunkowy,
wyznaczakąt pomiędzy prostymi, na podstawie ich współczynników kierunkowych,
interpretuje graficznie proste o przeciwnych współczynnikach kierunkowych,
analizuje zależności pomiędzy kątem nachylenia prostej do osi a współczynnikiem kierunkowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
metoda sytuacyjna;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji. Uczniowie mogą skorzystać z informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje temat lekcji: „Kąt nachylenia prostej do osi ” oraz cele, wybrana osoba formułuje kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z Apletem i rozwiązują zadanie umieszczone poniżej. Nauczyciel tłumaczy je na forum klasy.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenie numer 1 i 2, i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
W następnym kroku uczniowie wykonują w grupach zadania numer 4 i 5. Następnie wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy komentowane są przez nauczyciela po ich zakończeniu.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje lekcję.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 3.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można potraktować jako zadania domowe dotyczące analizy problemu w temacie lekcji: „Kąt nachylenia prostej do osi ”.