Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jak zbudowane są aldehydy i ketony?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XV. Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa i różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów (obecność grupy karbonylowej: aldehydowej lub ketonowej); na podstawie wzoru lub opisu klasyfikuje substancję do aldehydów lub ketonów.
Zakres rozszerzony
XV. Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa i różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów (obecność grupy karbonylowej: aldehydowej lub ketonowej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia budowę aldehydów i ketonów;
klasyfikuje aldehydy i ketony;
analizuje rodzaje wiązań, które występują w cząsteczkach aldehydów i ketonów;
wykazuje różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
metoda JIGSAW;
modelowanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czy wiecie, skąd pochodzi zapach cynamonu? Co go tworzy? Co wiecie o aldehydach i ketonach? Czy wiecie jak te związki są zbudowane? Jakie są ich rodzaje?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Zespoły otrzymują arkusze papieru i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 7 minut:
I grupa – aldehydy – podstawowe informacje;
II grupa – podział aldehydów;
III grupa – ketony – podstawowe informacje;
IV grupa – podział ketonów.
Każda grupa otrzymuje arkusze papieru A4, mazaki i zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów i innych źródeł informacji. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 6 min).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 3 minut).
Modelowanie - praca w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie konstruują wskazane przez nauczyciela modele aldehydów i ketonów. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i weryfikuje poprawność konstruowanych wzorów.
Uczniowie analizują samodzielnie medium bazowe – modele 3d. W ramach podsumowania pracy z medium wykonują załączone ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Jak zbudowane są aldehydy i ketony?” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym w budowie różnią się aldehydy od ketonów?
Jak można podzielić aldehydy i ketony?
Przez jakie orbitale w aldehydach w wiązaniu podwójnym tworzone jest wiązanie sigma i wiązanie pi?
Z jaką grupą organiczną może łączyć się grupa formylowa w aldehydach?
Na co ma wpływ polaryzacja grupy karbonylowej i wolne pary elektronowe atomu tlenu w cząsteczkach ketonów?
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze A3/A4;
pisaki i flamastry;
modele kulkowo‑pręcikowe.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Modele 3D” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie „Jak zbudowane są aldehydy i ketony?”.