Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Jak zbudowane są aldehydy i ketony?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XV. Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Uczeń:

1) opisuje podobieństwa i różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów (obecność grupy karbonylowej: aldehydowej lub ketonowej); na podstawie wzoru lub opisu klasyfikuje substancję do aldehydów lub ketonów.

Zakres rozszerzony

XV. Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Uczeń:

1) opisuje podobieństwa i różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów (obecność grupy karbonylowej: aldehydowej lub ketonowej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia budowę aldehydów i ketonów;

  • klasyfikuje aldehydy i ketony;

  • analizuje rodzaje wiązań, które występują w cząsteczkach aldehydów i ketonów;

  • wykazuje różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • metoda JIGSAW;

  • modelowanie.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czy wiecie, skąd pochodzi zapach cynamonu? Co go tworzy? Co wiecie o aldehydach i ketonach? Czy wiecie jak te związki są zbudowane? Jakie są ich rodzaje?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Nauczyciel prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Zespoły otrzymują arkusze papieru i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 7 minut:

  • I grupa – aldehydy – podstawowe informacje;

  • II grupa – podział aldehydów;

  • III grupa – ketony – podstawowe informacje;

  • IV grupa – podział ketonów.

  1. Każda grupa otrzymuje arkusze papieru A4, mazaki i zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów i innych źródeł informacji. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.

  2. Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.

  3. Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 6 min).

  4. Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 3 minut).

  5. Modelowanie - praca w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie konstruują wskazane przez nauczyciela modele aldehydów i ketonów. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i weryfikuje poprawność konstruowanych wzorów.

  6. Uczniowie analizują samodzielnie medium bazowe – modele 3d. W ramach podsumowania pracy z medium wykonują załączone ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Jak zbudowane są aldehydy i ketony?” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

    • Przypomniałem/łam sobie, że...

    • Co było dla mnie łatwe...

    • Czego się nauczyłem/łam...

    • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym w budowie różnią się aldehydy od ketonów?

  • Jak można podzielić aldehydy i ketony?

  • Przez jakie orbitale w aldehydach w wiązaniu podwójnym tworzone jest wiązanie sigma i wiązanie pi?

  • Z jaką grupą organiczną może łączyć się grupa formylowa w aldehydach?

  • Na co ma wpływ polaryzacja grupy karbonylowej i wolne pary elektronowe atomu tlenu w cząsteczkach ketonów?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze A3/A4;

  • pisaki i flamastry;

  • modele kulkowo‑pręcikowe.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Modele 3D” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie „Jak zbudowane są aldehydy i ketony?”.