Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Prawdopodobieństwo klasyczne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje własną definicje prawdopodobieństwa
rozpoznaje zdarzenia jednakowo prawdopodobne
określa zbiór zdarzeń sprzyjających zajściu danego zdarzenia
oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia, korzystając z klasycznej definicji prawdopodobieństwa
dobiera odpowiedni model matematyczny do sytuacji z kontekstem realistycznym, wymagającej obliczenia prawdopodobieństwa zdarzenia
prowadzi proste rozumowania, w celu wyjaśnienia sposobu rozwiązania problemu probabilistycznego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
oszukać oszusta
drama
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
karty do gry
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zajęcia rozpoczyna nauczyciel, pytając uczniów o szansę wylosowania z talii kart, którą trzyma w dłoni, figury (króla,damy lub waleta). Zapewne padną różne odpowiedzi, wtedy nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów wylosował kartę i sprawdził, czy otrzymał figurę. Następnie prosi kolejnego ucznia, itd. Inicjuje przy tym dyskusję, jak zmienia się szansa otrzymania figury w kolejnych losowaniach. Gdy okazuje się, że żaden z uczniów nie wylosował figury, nauczyciel pokazuje karty, w których nie ma ani króla, ani damy, ani waleta. Jest to wstęp do rozmowy o tym, jak ważne jest ustalenie zbioru zdarzeń elementarnych w doświadczeniu losowym.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach, korzystając z kart do gry. Ich zadaniem jest wymyślenie prostego doświadczenia losowego związanego z kartami, określenie szansy zajścia danego zdarzenia i sprawdzenie doświadczalnie, czy ich przypuszczenia są słuszne.
Po prezentacji kilku pomysłów, nauczyciel prosi o sformułowanie przez uczniów własnych definicji prawdopodobieństwa, która powinna być teoretycznym opisem wniosków z wykonanych doświadczeń. Jeśli uczniowie będą mieli problem z zapisaniem definicji, nauczyciel może zaproponować określenie tylko przypuszczalnych własności prawdopodobieństwa.
Wybrane pary uczniów przedstawiają swoje pomysły, które są korygowane przez innych uczniów i nauczyciela, tak, aby w wyniku otrzymać i zapisać klasyczną definicję prawdopodobieństwa.
Uczniowie pracują w 6 grupach. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie w formie mini – dramy jednego z przykładów zapisanych w sekcji „Przeczytaj”. Grupy prezentują zadania, uczniowie podpowiadają rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Dyskusja – czy trudno jest poprawnie sformułować definicję lub własności danego zjawiska, zdarzenia na podstawie wykonanych kilku doświadczeń. Dlaczego?Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych zawartych w sekcji „Sprawdź się”.
Powinni też zapoznać się z filmem - samouczkiem, co będzie przydatne na nastepnych zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowychKlasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Wskazówki metodyczne:
Film można wykorzystać, podsumowując cały dział, związany z rachunkiem prawdopodobieństwa.