Scenariusz zajęć

Autor: Justyna Mikołajczyk

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie zachowania się białka w reakcji ksantoproteinowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIX. Białka. Uczeń:

4) planuje i wykonuje doświadczenie pozwalające na identyfikację białek (reakcja biuretowa i ksantoproteinowa).

Zakres rozszerzony

XIX. Białka. Uczeń

4) planuje i wykonuje doświadczenie pozwalające na identyfikację białek (reakcja biuretowa i ksantoproteinowa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje przebieg reakcji ksantoproteinowej;

  • wymienia odczynniki potrzebne do przebiegu reakcji ksantoproteinowej;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie zachowania się białka w reakcji ksantoproteinowej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment uczniowski;

  • wirtualne laboratorium;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w parach otrzymują listę wzorów wszystkich aminokwasów budujących organizmy żywe i mają za zadanie wybrać te, które w swojej budowie mają fragmenty związków aromatycznych. Prowadzący zadaje krótkie pytania:

  • Czy wszystkie aminokwasy posiadają fragmenty związków aromatycznych?

  • Czy istnieją związki aromatyczne, które nie są fragmentami aminokwasów/białek?

  • Dlaczego na lekcji jest nawiązanie do aminokwasów aromatycznych wchodzących w skład budowy białek?

  1. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  2. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się z e‑materiałem. Na jego podstawie zdobywają informacje potrzebne do zaprojektowania doświadczenia pozwalającego wykryć białko w produktach spożywczych. Chętny uczeń na forum klasy omawia, na czym polega reakcja charakterystyczna na wykrywanie białek - reakcja ksantoproteinowa. Nauczyciel kontroluje poprawność merytoryczną  wypowiedzi ucznia i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Wirtualne laboratorium. Uczniowie zostają podzieleni na zespoły badawcze, które mają za zadanie wykonać doświadczenie w wirtualnym laboratorium. Zapisują hipotezę, swoje obserwacje, wyniki i wnioski. Na podstawie klucza odpowiedzi weryfikują poprawność przeprowadzonego eksperymentu. Liderzy grup przedstawiają wyniki zespołowej pracy. Nauczyciel omawia konieczne do wprowadzenia zmiany.

  3. Eksperyment uczniowski. Uczniowie pracują w tych samych grupach. Nauczyciel rozdaje swoim podopiecznym karty pracy, niezbędne szkło, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne i materiały potrzebne do przeprowadzenia eksperymentu w szkolnym laboratorium, którego celem jest wykrycie białka w badanych produktach spożywczych. Uczniowie odnotowują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Po zakończeniu pracy krótka prezentacja i porównanie wyników między grupami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Na czym polega reakcja ksantoproteinowa? W jakim celu stosuje się reakcję ksantoproteinową?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując indywidualnie ćwiczenia w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium można wykorzystać podczas przygotowywania się do lekcji lub w ramach powtórzenia materiału przed sprawdzianem.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega reakcja ksantoproteinowa?

  • W jakim celu stosuje się reakcję ksantoproteinową?

  1. Doświadczenie „Wykrywanie białka w produktach spożywczych”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, statyw do probówek, łapa do probówek, probówki, pipeta, szalki Petriego, nóż.

Odczynniki chemiczne: stężony kwas azotowy(V), roztwór białka jaja kurzego, kleik skrobiowy.

Produkty spożywcze: bułka pszenna, twaróg, polędwica, skruszone nasiona białej fasoli, jogurt naturalny, ogórek, banan.

  1. Karta pracy ucznia:

R1Du9noUZ8x7N

Plik PDF o rozmiarze 85.77 KB w języku polskim
  1. Film: https://pazdro.com.pl/reakcja-ksantoproteinowa-doswiadczenie-1316

  2. Lista aminokwasów ze wzorami dla uczniów:

R1X74kml14hrL

Plik PDF o rozmiarze 16.60 KB w języku polskim