Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie wartości parametru dla których nierówność spełnia określone warunki
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa warunki, dla których rozwiązanie nierówności ma żądaną własność
znajduje wszystkie takie wartości rzeczywiste parametrów, aby dany przedział był rozwiązaniem nierówności
podaje przykład nierówności liniowej z parametrem spełniającej dany warunek
tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
JIGSAW
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i animacji
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady analizy nierówności liniowej z parametrami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 3 grupach metodą układanki JIGSAW.
Każda grupa opracowuje inny typ zadania związanego z wyznaczaniem wartości parametru dla których nierówność spełnia określone warunki.
Następnie uczniowie tworzą kolejne grupy w skład których wchodzi jeden z przedstawicieli poprzednich grup. Uczniowie kolejno prezentują metody rozwiązywania poszczególnych typów zadań.
Uczniowie łączą się znów w grupy takie, jak na początku lekcji i wspólnie rozwiązują ćwiczenia.
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają problemy napotkane w ćwiczeniach.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące określenia warunków, przy których nierówność ma żądaną własność.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Dla chętnych:
Przygotowanie metody rozwiązania nierówności liniowych z dwoma parametrami i z wartością bezwzględną.
Materiały pomocnicze:
Nierówności stopnia pierwszego
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji dotyczącej określania warunków, dla których nierówność z parametrami jest sprzeczna lub tożsamościowa.