Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory skróconego mnożenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca wyrażenia zawierające wzory skróconego mnożenia,
usuwa niewymierności z mianownika ułamka z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia,
analizuje problem w zdaniu, opisuje go za pomocą wyrażeń algebraicznych stosując wzory skróconego mnożenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
metoda stolików eksperckich.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji oraz przeanalizowanie przykładów w części Przeczytaj.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele zajęć, następnie wspólnie z uczniami kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Następnie w obu zespołach wyróżnia po trzy grupy. Każdy uczeń w grupie dostaje kartę pracy grupy, grupy mają przydzielone do rozwiązania różne polecenia (2‑5) w sekcji Prezentacji multimedialnej.
Uczniowie pracują w grupach, analizują zadania przedstawione w prezentacji multimedialnej. Następnie rozwiązują polecenia, dzięki czemu stają się ekspertami z zakresu zadań znajdujących się na swojej karcie pracy.
Po skończonej pracy, zweryfikowanej przez nauczyciela grupy tworzą nowe zespoły odliczając od 1 do 4. Jedynki tworzą nową grupę, dwójki podobnie itd. Każdy zespół składa się z ekspertów, którzy na forum nowej grupy dzielą się swoją wiedzą i rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑6 w sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel podsumowują przebieg zajęć. Wybrani uczniowie z każdego zespołu wskazują mocne i słabe strony pracy uczniów w swoich zespołach.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wzory skróconego mnożenia. Zadania, zadania generatoroweWzory skróconego mnożenia. Zadania, zadania generatorowe
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana w tematach związanych z przekształcaniem wyrażeń algebraicznych.