Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzory skróconego mnożenia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. stosuje wzory skróconego mnożenia na: (a+b)2,  (a-b)2,  a2-b2, (a+b)3, (a-b)3, a3-b3, an-bn;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przekształca wyrażenia zawierające wzory skróconego mnożenia,

  • usuwa niewymierności z mianownika ułamka z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia,

  • analizuje problem w zdaniu, opisuje go za pomocą wyrażeń algebraicznych stosując wzory skróconego mnożenia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • metoda stolików eksperckich.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji oraz przeanalizowanie przykładów w części Przeczytaj.

Faza wstępna:

Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele zajęć, następnie wspólnie z uczniami kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Następnie w obu zespołach wyróżnia po trzy grupy. Każdy uczeń w grupie dostaje kartę pracy grupy, grupy mają przydzielone do rozwiązania różne polecenia (2‑5) w sekcji Prezentacji multimedialnej.

  2. Uczniowie pracują w grupach, analizują zadania przedstawione w prezentacji multimedialnej. Następnie rozwiązują polecenia, dzięki czemu stają się ekspertami z zakresu zadań znajdujących się na swojej karcie pracy.

  3. Po skończonej pracy, zweryfikowanej przez nauczyciela grupy tworzą nowe zespoły odliczając od 1 do 4. Jedynki tworzą nową grupę, dwójki podobnie itd. Każdy zespół składa się z ekspertów, którzy na forum nowej grupy dzielą się swoją wiedzą i rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑6 w sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel podsumowują przebieg zajęć. Wybrani uczniowie z każdego zespołu wskazują mocne i słabe strony pracy uczniów w swoich zespołach.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana w tematach związanych z przekształcaniem wyrażeń algebraicznych.