Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Anzelm contra Tomasz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zrekonstruujesz krytycznie argumenty kosmologiczne i teleologiczne św. Tomasza
Scharakteryzujesz kontekst filozoficzny pięciu dróg św. Tomasza (koncepcję Boga i człowieka)
Zrekonstruujesz krytycznie argumenty św. Anzelma
Dokonasz porównania oraz ocenisz dowody na istnienie Boga
Cele opracyjne. Uczeń:
rekonstruuje argumenty na instnienie Boga św. Anzelma z Canterbury;
analizuje argumenty św. Tomasza: argument kosmologiczny i teleologiczny;
porównuje i ocenia dowody na istnienie Boga św. Anzelma i św. Tomasza;
analizuje tekst źródłowy: Proslogion (rozdz. 2. Bóg naprawdę jest).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Anzelm kontra Tomasz”. Prosi uczestników o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mają za zadanie w grupach 4‑osobowych przygotować plakaty/koleże/memy, w których przedstawią zagadnienia związane ze scholastyką i tomizem.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi poszczególne grupy, aby na forum klasy zaprezentowały efekty pracy w domu. Uczniowie powinni uzasadnić dobór środków, za pomocą których przedstawili pojęcia.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat mapy myśli: dowody na istnienie Boga. Od niego prowadzi dwa ramiona: św. Anzelm i św*. Tomasz*. Następnie prosi uczniów, aby pojedynczo podchodzili do tablicy i zapisali jedno, ich zdaniem, najważniejsze pojęcie związane z tematem lekcji. Uczniowie każdorazowo uzasadniają swoje wybory. Jeżeli jest to potrzebne, nauczyciel uzupełnia informacje.
Praca z multimedium: Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekji „Schemat interaktywny”. Uczniowie odczytują polecenie: Przeanalizuj dowody na istnienie Boga przedstawione przez Anzelma i Tomasza. Na tej podstawie wynotuj, jakie widzisz między nimi podobieństwa i różnice i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczeń 1‑3. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać...
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenia interaktywne nr 4‑8.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.