Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Anzelm contra Tomasz

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
2. Św. Tomasz z Akwinu. Uczeń:
1) przedstawia św. Tomasza koncepcję Boga i człowieka;
2) krytycznie rekonstruuje „pięć dróg”;
3) porównuje dwie argumentacje za istnieniem Boga – argumentację św. Tomasza („pięć dróg”) z argumentacją św. Anzelma z Canterbury z Proslogionu (rozdz. 2 Bóg naprawdę jest);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zrekonstruujesz krytycznie argumenty kosmologiczne i teleologiczne św. Tomasza

  • Scharakteryzujesz kontekst filozoficzny pięciu dróg św. Tomasza (koncepcję Boga i człowieka)

  • Zrekonstruujesz krytycznie argumenty św. Anzelma

  • Dokonasz porównania oraz ocenisz dowody na istnienie Boga

Cele opracyjne. Uczeń:

  • rekonstruuje argumenty na instnienie Boga św. Anzelma z Canterbury;

  • analizuje argumenty św. Tomasza: argument kosmologiczny i teleologiczny;

  • porównuje i ocenia dowody na istnienie Boga św. Anzelma i św. Tomasza;

  • analizuje tekst źródłowy: Proslogion (rozdz. 2. Bóg naprawdę jest).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Anzelm kontra Tomasz”. Prosi uczestników o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mają za zadanie w grupach 4‑osobowych przygotować plakaty/koleże/memy, w których przedstawią zagadnienia związane ze scholastyką i tomizem.

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi poszczególne grupy, aby na forum klasy zaprezentowały efekty pracy w domu. Uczniowie powinni uzasadnić dobór środków, za pomocą których przedstawili pojęcia.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat mapy myśli: dowody na istnienie Boga. Od niego prowadzi dwa ramiona: św. Anzelmśw*. Tomasz*. Następnie prosi uczniów, aby pojedynczo podchodzili do tablicy i zapisali jedno, ich zdaniem, najważniejsze pojęcie związane z tematem lekcji. Uczniowie każdorazowo uzasadniają swoje wybory. Jeżeli jest to potrzebne, nauczyciel uzupełnia informacje.

  2. Praca z multimedium: Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekji „Schemat interaktywny”. Uczniowie odczytują polecenie: Przeanalizuj dowody na istnienie Boga przedstawione przez Anzelma i Tomasza. Na tej podstawie wynotuj, jakie widzisz między nimi podobieństwa i różnice i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczeń 1‑3. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.

  2. Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać...

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenia interaktywne nr 4‑8.

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.