Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1X8N4zObAhYC1
Ćwiczenie 1
Zaznaczy wszystkie możliwe odpowiedzi. Św. Tomasz posługiwał się dowodem... Możliwe odpowiedzi: 1. kosmologicznym., 2. ontologicznym., 3. teleologicznym., 4. żadnym z nich.
R1MRtSJ0wIZ3A1
Ćwiczenie 2
Wskazane są dwie postacie: Święty Tomasz i Święty Anzelm. Dopasuj do nich odpowiednie postawy i sposoby dowodzenia. Święty Tomasz. Postawa: 1. aposterioryzm, 2. aprioryzm. Sposób dowodzenia: a. By uzasadnić twierdzenie należy odwołać się do doświadczenia. b. Uzasadnienie twierdzenia może opierać się na analizie pojęć, których dotyczy. Święty Anzelm: Postawa: 1. aposterioryzm, 2. aprioryzm. Sposób dowodzenia: a. By uzasadnić twierdzenie należy odwołać się do doświadczenia. b. Uzasadnienie twierdzenia może opierać się na analizie pojęć, których dotyczy.
bg‑cyan

Tekst A

Św. Anzelm z Canterbury Bóg naprawdę jest

Otóż wierzymy, że jesteś czymś, od czego nic większego nie można pomyśleć. A może nie istnieje taki byt, bo „mówi głupi w swoim sercu: nie ma Boga”. Ale z pewnością ten sam głupiec, gdy słyszy to, co mówię, to znaczy określenie: „coś, od czego nic większego nie można pomyśleć”, pojmuje to, co słyszy; a to, co pojmuje, jest w jego intelekcie, mimo iż nie pojmuje on, że ta rzecz istnieje. Czym innym bowiem jest istnienie czegoś w intelekcie, a czym innym jest rozumienie, że coś istnieje. Gdy bowiem malarz wyobraża sobie to, co ma namalować, posiada obraz w intelekcie, ale nie ujmuje go jeszcze jako istniejący, gdyż jeszcze go nie namalował. Natomiast po namalowaniu obrazu nie tylko posiada on dzieło w intelekcie, ale poznaje także, iż wykonane dzieło istnieje. Zatem nawet głupiec musi być przekonany, że jest przynajmniej w intelekcie coś, od czego nic większego nie można pomyśleć, ponieważ rozumie on to określenie, gdy je słyszy, a to wszystko, co się rozumie, jest w intelekcie.
Z pewnością jednak to, od czego czegoś większego nie można pomyśleć, nie może istnieć jedynie w intelekcie. Gdyby bowiem istniało wyłącznie w intelekcie, można by pomyśleć, że istnieje również w rzeczywistości, a to byłoby jeszcze większe. Jeśli zatem to, od czego coś większego nie da się pomyśleć, istnieje tylko w intelekcie, to to, od czego coś większego nie można pomyśleć, jest tym, od czego coś większe da się pomyśleć. A to oczywiście jest niemożliwe. Bez wątpienia zatem istnieje coś, od czego coś większego nie da się pomyśleć, i to w intelekcie i w rzeczywistości.

teksta Źródło: Św. Anzelm z Canterbury, Bóg naprawdę jest, [w:] tegoż, Monologion. Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty 2007, s. 199–2001.
R1SPD3E37whjz1
Ćwiczenie 3
Na podstawie tekstu A uporządkuj przedstawione w nim rozumowanie. Elementy do uszeregowania: 1. A zatem, konieczne jest, aby Bóg istniał realnie., 2. Z pojęcia Boga wynika, że jest On bytem największym., 3. Każdy człowiek posiada pojęcie Boga., 4. Gdyby Bóg nie istniał realnie można byłoby pomyśleć o czymś większym (czyli o Bogu, któremu przysługuje realne istnieje) [DLACZEGO?], 5. Oznacza, że nic większego od Boga nie może być pomyślane., 6. Ponieważ rzecz, która istnieje realnie jest większa (o istnienie) od pojęcia tej rzeczy istniejącej w umyśle.
11
Ćwiczenie 4

Nazwij argument na istnienie Boga przedstawiony w tekście A i rozpoznaj jego autora.

RkJhmbHRPBmfF
(Uzupełnij).
bg‑cyan

Tekst B

Św. Tomasz z Akwinu

Pewne jest […] i stwierdzone zmysłami, że niektóre rzeczy na tym świecie są w ruchu. Wszystko zaś, co się porusza, jest poruszane przez coś innego; […] Jeśliby przeto rzecz, przez którą coś jest poruszane, poruszała się, to musi i ona być przez coś innego poruszana, a to znów przez coś innego.
Tak zaś nie można postępować w nieskończoność, ponieważ w ten sposób nie byłoby pierwszego poruszającego, a przeto także i żadnego innego poruszającego; ponieważ drugorzędne czynniki wprawiające w ruch poruszają tylko przez to, są poruszane przez pierwszy czynnik w ruch wprawiający […]. Zatem musi sie dojść do czegoś pierwszego poruszającego, które przez nikogo nie jest poruszane; a wszyscy rozumieją, że to jest Bóg.

tekstb Źródło: Św. Tomasz z Akwinu.
21
Ćwiczenie 5

Nazwij przedstawiony w tekście B dowód na istnienie Boga.

RABJYHsYSlo8Q
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega główna różnica w sposobie dowodzenia istnienia Boga między Tomaszem i Anzelmem.

RSxtmPzwtDYfb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Uporządkuj wszystkie omówione dowody na istnienie Boga zaczynając od tego, który jest twoim zdaniem najbardziej przekonujący, a kończąc na tym, który przekonał cię najmniej. Następnie wskaż najmocniejszą stronę najlepszego argumentu oraz najsłabszą stronę argumenty uznanego przez ciebie za najgorszy.

R1Oan0mLF3jxv
Nazwa argumentu. Krótki opis. Najmocniejsza strona. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Czy Tomasz zgadza się, czy spiera z Anzelmem? Zdecyduj, wskazując w swojej odpowiedzi największe podobieństwa i różnice miedzy filozofami.

R1NlWyujOVPmH
(Uzupełnij).