Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania promieni i średnic kół
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza promienia okręgu, mając daną długość cięciwy tego okręgu i znając jej odległość od środka okręgu wykorzystując twierdzenie Pitagorasa,
oblicza długości cięciwy lub odległości środka okręgu od danej jego cięciwy wykorzystując twierdzenie Pitagorasa,
rozwiązuje problemy geometryczne dotyczące okręgu wykorzystując twierdzenie Pitagorasa,
przeprowadz dowody geometryczne wykorzystując twierdzenie Pitagorasa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda stolików eksperckich;
lekcja odwrócona;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie twierdzenie Pitagorasa.
Faza wstępna:
Przedstawienie uczniom tematu: „Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania promieni i średnic kół” oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. Na lekcji uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z materiałem w sekcji „Animacja”. Uczniowie zapisują ewentualne wątpliwości i niezrozumiałe aspekty, które zostały w nim przedstawione - nauczyciel tłumaczy je na forum klasy.
Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenia nr 3‑4 na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z innym uczniem i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1, 2, 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie PitagorasaTwierdzenie Pitagorasa
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie pracować podczas lekcji.