Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Wstęp do wyrażeń algebraicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Uczeń:

2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje i zapisuje wyrażenie algebraiczne

  • oblicza wartość liczbową wyrażenia algebraicznego

  • rozpoznaje, tworzy i porządkuje jednomiany

  • analizuje problem algebraiczny  i dobiera odpowiedni model do jego rozwiązania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • odwrócona lekcja;

  • mapowanie pojęć;

  • samosprawdzian.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie będą pracowali metodą odwróconej lekcji. Zatem kilka dni wcześniej nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie podstawowe pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają podstawowe pojęcia dotyczące wyrażeń arytmetycznych (aby w dalszej pracy określić analogiczne pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi).

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej lekcji. Najpierw wymieniają między sobą wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych, które pozyskali w domu. Następnie mapują,  na użytek swojej grupy, wspólnie zebrane podstawowe pojęcia dotyczące wyrażeń algebraicznych.

  2. Uczniowie, pracując nadal w tych samych grupach, wykonują ćwiczenia interaktywne. W razie problemów, mogą zapoznać się z częścią teoretyczną materiałów, skorzystać z wykonanych plakatów lub prosić o pomoc kolegów z innej grupy.

  3. Teraz każdy z uczniów  dokonuje „samosprawdzianu”, rozwiązując testy samosprawdzające i określając procent  zadań rozwiązanych poprawnie za pierwszym razem.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach (tych samych w których pracowali na początku lekcji) omawiają wyniki swojej pracy, wspólnie zastanawiając się nad popełnionymi błędami i ustalają jak ich w przyszłości uniknąć.

  2. Liderzy grup podsumowują na forum klasy pracę swoich grup oraz przedstawiają po jednym ich zdaniem najważniejszym elemencie zajęć.

  3. Nauczyciel przedstawia wyniki swoich obserwacji, ocenia pracę uczniów.

  4. Plakaty z mapami pojęć uczniowie umieszczają w widocznym miejscu w klasie – będą z nich korzystać na następnych lekcjach poświęconych wyrażeniom algebraicznym, dopisywać następne pojęcia.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest przypomnieć sobie w domu własności działań i prawa działań na liczbach rzeczywistych (na kilku następnych zajęciach będą wykonywali działania na wyrażeniach algebraicznych, wzorując się na analogicznych działaniach na liczbach).

Materiały pomocnicze:

Roman Duda, Historia matematyki w Polsce na tle dziejów nauki i kultury, Oficyna Wydawnicza ASPRA‑JR.

Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznychD13Gy6x5uWartości liczbowe wyrażeń algebraicznych

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Tematyka związana z wyrażeniami algebraicznymi omawiana była już w szkole podstawowej, zatem uczniowie mogą, przygotowując się w domu do zajęć, rozwiązać test.