Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Wstęp do wyrażeń algebraicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje i zapisuje wyrażenie algebraiczne
oblicza wartość liczbową wyrażenia algebraicznego
rozpoznaje, tworzy i porządkuje jednomiany
analizuje problem algebraiczny i dobiera odpowiedni model do jego rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
odwrócona lekcja;
mapowanie pojęć;
samosprawdzian.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie będą pracowali metodą odwróconej lekcji. Zatem kilka dni wcześniej nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie podstawowe pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają podstawowe pojęcia dotyczące wyrażeń arytmetycznych (aby w dalszej pracy określić analogiczne pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej lekcji. Najpierw wymieniają między sobą wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych, które pozyskali w domu. Następnie mapują, na użytek swojej grupy, wspólnie zebrane podstawowe pojęcia dotyczące wyrażeń algebraicznych.
Uczniowie, pracując nadal w tych samych grupach, wykonują ćwiczenia interaktywne. W razie problemów, mogą zapoznać się z częścią teoretyczną materiałów, skorzystać z wykonanych plakatów lub prosić o pomoc kolegów z innej grupy.
Teraz każdy z uczniów dokonuje „samosprawdzianu”, rozwiązując testy samosprawdzające i określając procent zadań rozwiązanych poprawnie za pierwszym razem.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w grupach (tych samych w których pracowali na początku lekcji) omawiają wyniki swojej pracy, wspólnie zastanawiając się nad popełnionymi błędami i ustalają jak ich w przyszłości uniknąć.
Liderzy grup podsumowują na forum klasy pracę swoich grup oraz przedstawiają po jednym ich zdaniem najważniejszym elemencie zajęć.
Nauczyciel przedstawia wyniki swoich obserwacji, ocenia pracę uczniów.
Plakaty z mapami pojęć uczniowie umieszczają w widocznym miejscu w klasie – będą z nich korzystać na następnych lekcjach poświęconych wyrażeniom algebraicznym, dopisywać następne pojęcia.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest przypomnieć sobie w domu własności działań i prawa działań na liczbach rzeczywistych (na kilku następnych zajęciach będą wykonywali działania na wyrażeniach algebraicznych, wzorując się na analogicznych działaniach na liczbach).
Materiały pomocnicze:
Roman Duda, Historia matematyki w Polsce na tle dziejów nauki i kultury, Oficyna Wydawnicza ASPRA‑JR.
Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznychWartości liczbowe wyrażeń algebraicznych
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Tematyka związana z wyrażeniami algebraicznymi omawiana była już w szkole podstawowej, zatem uczniowie mogą, przygotowując się w domu do zajęć, rozwiązać test.